Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kire1111
Gjorde service på bilen idag (volvo s40 98), de kom fram till att båda bak bromsskivor + bromsklossar var helt slut ?:-/ . Bytte bromsskivor + klossar för mindre än 1 år sedan, kan det vara möjligt att båda redan är slut?. Kör väl en del med bilen men inte mer än 2500-3000 mil per år.. Jag gjorde även besikning 1 dec, de klagade inte på skivor eller belägg, inte änns en anmärkning. Borde inte besikningen sakt nåt, om verkstan 3 mån efter besiktningen säger att de är helt slut?

Ljuger nån eller är det nåt fel på oken eller har besikningen missat mina dåliga bromsar?. Skivorna blir inte varma och verkar inte ligga emot heller.... Men tittat snabbt utan att ta bort däcken så ser de lite spåriga ut.
av metalHJ
Trots att du kanske inte känt någon direkt värme kan du ändå haft det klassiska felet med att glidbultarna till oket rostat fast, så oket inte kan röra sig och resulterar i avsvärt snabbare nedslitning. Oken kan kärva, vilket kan betyda att kolven inte går tillbaks som den ska. Dessutom har du inbyggd handbroms i färdbromsen, där jag vill inbilla mig att det sliter lite mera på beläggen än med bilar utan denna lösning.

Så rent praktiskt är det fullt möjligt! Sen huruvida någon ljuger eller inte, får du nog själv kontrollera genom att kolla över bromsarna och bilda dig en egen uppfattning... Förresten, vad satte du dit för skivor och belägg sist (Märke)?
av kire1111
Tack för svar, köpte skivor och belägg från skruvat.se. Är det dålig kvalitet där ?. Om det är oken, kan man smörja upp dem eller måste det köpas nya ? Är ju ingen mening att köpa nya skivor + belägg men inte fixa oken. Står man med slitna skivor igen om 1 år... :-(O)
av metalHJ
Oken bak på våra bilar är en svag punkt redan från scratch! Jag köpte komplett kit fram till min V40 från skruvat, och har bara bra erfarenheter än så länge av materialet. Först och främst måste du konstatera vart felet sitter, det behöver inte vara oken, kan lika gärna vara glidbultarna som oket är fäst i. Är belägget mer slitet på ena sidan av bromsskivan än andra, kan du starkt misstänka fastrostade glidbultar.

I övrigt, kontrollera så att handbromsen släpper som den ska när du släpper handbromsen! Gärna genom att palla upp bakändan, du ska kunna snurra på hjulen för hand. Starta bilen och bromsa ordentligt med pedalen ett par gånger, stäng sen av och se om du kan snurra hjulen bak för hand utan för mycket motstånd. För att kontrollera glidbultarna måste du lossa hjulet, och lossa på oket för att känna så att dom rör sig lätt. Om inte, är dom troligtvis fastrostade och måste lossas och smörjas upp. Har du ändå bort oket kan du kolla så att kolven rör sig med hjälp av någon som nätt och försiktigt bromsar lite i bilen (Observera att kolven måste skruvas tillbaka under tryck om du testar denna metod)

Märker du inget motstånd, och ingen sagt något på besiktningen skulle jag tro på dåligt material i beläggen du fick hem! Jag har kört på biltema belägg bak i 1½ år nu, och har cirka 20-30% kvar av beläggen. Hade tänkt byta i sommar. Har kört runt 3000-3500 mil sedan jag bytte

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]