Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
Hej!
Min 850 GLT 2.5-95 har börjat bete sig väldigt underligt ....
I söndags när jag skulle ta bilen hade jag lite problem med att få i backen och 2:ans växel.
Inte att det tog stopp utan att den var "svampig"... ungefär som växelspaken inte fick fäste i läget. Helskumt.
När jag sen 1½ timma senare skulle köra hem så fick jag in alla växlar...precis som vanligt!!!! :shock:
Har inga missljud vid växlingar,dom hoppar inte ur..utan är bara....svampiga och mjuka..och nej...inte mysigt alls!!!

Hade det varit lådras hade jag väl inte fått in växlarna överhuvudtaget..?
Har för mej att det ska sitta nån "växelförare" under konsollen som kan bråka.. är den vita i plast under damasken?

Vad ska jag börja?
Oljebyte?
Verkstad?
Riva konsollen och bli mindre klokare?
Lämna in på verkstad?

Tack allihop för goda råd, men nu är det fixat!!!
Det var låsbrickorna som inte fanns och inte verkat funnits på länge på "vajern" som kommer fram under luftburken.
Som tur är hade jag en bil ståendes som jag plockade dessa av... och knackade dit...
Så nu kan jag växla ALLA växlar!!! :P
Senast redigerad av 1 Carina, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara länkaget som behöver service och byte av den vita plastbiten du nämner.

Mvh GK
av *pettson*
Vanligast är att lådan har dåligt med olja, när man kört ett tag så är lådan varm och uppsmord. Det vore märkligt om spakhållaren skulle vara konstigt först för att sen läka sej själv?
Användarvisningsbild
av Carina
Har kollat oljan och det verkar rätt nivå (enligt instruktionsboken :P )
Nu i eftermiddags fick jag inte in backen ALLS... och givetvis stod jag på en parkeringsficka med lutning framåt... :-(O)
2:an är knas med...
Länkage.... ehhh vad är det? Vad sitter det? Står det i Haynes?

Har en 92:a GLT ståendes i garaget.... nåt jag kan använda från den kanske? (170 HK)
av *pettson*
Hmm backen.. och svårt att växla.. känns verkligen spaken svampig?.. Tänkte närmast på att lådan inte stannar när du försöker växla. Den draggar på ingående axeln trots att du kopplat ur. Alltså låda ned och tvätta samt smörja upp.. Ett känt fel så att säga..
Användarvisningsbild
av Carina
Du menar att det "skrapar" vid växlingar? Nä...den är tyst...
Har bett kompisen lyssna titta och komma med förslag med...
När jag rör växelspaken... eller "ruckar" på den så låter det som om nåt är löst, typ som metall som inte sitter fast som det ska så jag fick rådet att kolla om det hade lossnat nåt inne i motorrummet... nånstans under luftburken ska det tydligen sitta 2 vajrar, men det får jag titta på imorgon... (ursäkta den långa meningen)

Jag återkommer.... är INTE sugen på att plocka ur lådan nu när garaget är barrikerat av en krockad "like"..
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Sluta citera annars blir det böter ;-)
av T-rex
Hej!
Du skriver att det är fixat, vad var det för fel då? Mera med mig är nog väldigt nyfikna :?:
av SubMarine
T-rex skrev:Hej!
Du skriver att det är fixat, vad var det för fel då? Mera med mig är nog väldigt nyfikna :?:
Läs sista stycket i första inlägget :)
Användarvisningsbild
av Carina
Ha ha förlåt.... det hamnade lite galet!
Här får du!!

Det var låsbrickorna som inte fanns och inte verkat funnits på länge på "vajern" som kommer fram under luftburken.
Som tur är hade jag en bil ståendes som jag plockade dessa av... och knackade dit...
av T-rex
Carina skrev:
Ha ha förlåt.... det hamnade lite galet!
Här får du!!

Man Tackar!!
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]