Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stagesix
har samma 'problem' och har läst runt rätt ordentligt.
troligtvis övre motorkudden. Ta en stor spårmejsel och bend så att gummit rör sig upp och ner, ta i rätt så kraftigt, men inte på själva gummit utan på ringen utanför. Uppstår samma knarrande ljud så har du hittat de ;)

/stagesix
av drd
Övre motorkudden ?
Du menar det motorfästet som sitter till vänster i motorrummet framifrån sett va ?
Min V40 har oxå lite "knirrande" för sig vid acceleration på framförallt dom lägre växlarna när det är kallt ute.
Brukar "smörja" ordentligt med silikonspray eller som senast med sånt blått smörjfett på sprayburk och nu är det knäpptyst igen :-)-)

Testa och spruta på riktigt mycket smörjmojs på själva fästet som sitter på kamaxelremssidan och se om det inte tystnar ett tag.
Hjälper det inte så är det kanske lika bra att byta det ;-//
av stagesix
drd skrev:Övre motorkudden ?
Du menar det motorfästet som sitter till vänster i motorrummet framifrån sett va ?
Min V40 har oxå lite "knirrande" för sig vid acceleration på framförallt dom lägre växlarna när det är kallt ute.
Brukar "smörja" ordentligt med silikonspray eller som senast med sånt blått smörjfett på sprayburk och nu är det knäpptyst igen :-)-)

Testa och spruta på riktigt mycket smörjmojs på själva fästet som sitter på kamaxelremssidan och se om det inte tystnar ett tag.
Hjälper det inte så är det kanske lika bra att byta det ;-//
lyssna inte på vad jag skriver lyssna på vad jag menar :D haha, nej men det var den jag menade.

Såg nu när jag tagit isär stötdämparen att hela gummit till stötdämparetallriken legat utanför.. Har läst lite och tyckt att det kan ha orsakat knarrande.. Men tror mer på fästet. Börja med att smörja fästet först eftersom det kostar
~1000kr att köpa :)

/stagesix

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]