Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.

Vid hjulet på min v40 så kan man dra bort en bit lack på ca 3-4cm långt, det har inte börjat rosta än, helt ren o fin metall syns, har sattit på en tejpbit där nu då det kommer smuts och salt där hela tiden då det är exakt vid hjulet, så hur gör jag för att slippa få rost? räcker det med att tvätta bilen och sedan tvätta nere vid hjulet med thinner/t-röd och kasta på några lager lack med 30-40mins mellanrum?

Kan man göra det nu eller måste man vänta till sommarn`?

:???:
Många säger olika angående lackning.

Jag har precis lackat alla mina skärmkanter runt om på bilen.
1. Tvätt
2. Slipa ner "rost" och jämna ut
3. Rostskyddsfärg/grundfärg. (Jag hade en grundfärg som innehöll rostskydd. Vissa rostskydd/grundfärger ska slipas efter.
4. På med färg (jag körde med Lackeringsspruta så jag maskerade inget (vill inte ha någon kant. Bättre att polera bort dammet som ryker ner under målningen)
5.På med två lager klarlack.
6. Vänta några veckor polera lite över/runt om så man får bort lite färgskillnad.

Jag hade bara ca 10 plus när jag målade.Värmde upp plåten lite innan med värmepistol.
Det ultimata är ju ca 20-25 grader när man målar.

Många gör som sagt olika.
Jag har målat några bilar och farsan e lackerare.

Hoppas detta hjälper dig något.
Jag har aldrig lackerat någon hel bil, men har jobbat med plåt/rostlagning tidigare och ovannämnda förklaring tyckte jag lät bra! Kan också rekomendera att inte maskera, utan att försöka spraya på för fri hand så du inte får synliga kanter. Det smälter in bättre i din befintliga lack, även om det kan synas så blir det inte lika påtagligt. Och som sagt, polera i efterhand!!

Men allt beror på vad du har för krav, det bästa är ju alltid att lacka om hela bilen! Eller åtminstone hela skärmen... Men har du inga större krav på utseendet, duger ovannämnda förklaring alldeles utmärkt för en ordinär bruksbil!
Okej så med andra ord räcker det att göra rent bilen och sedan kasta på lite ''rostskyddsmedel'' och sedan kasta på grundfärgen?

Finns rostskyddsmedel bara i spray? eller kan man köpa i en liten burk och dutta på som i lackstift typ?

Vilket rostskyddsmedel ska man använda? och när man har sprayat/duttat på det, hur länge väntar man innan man kastar på grundfärgen?

tack :)

Ex denna?

TECTYL 190 (SPRUTSKYDD - SVART)
Tectyl 190 är gummi-/hartsbaserad och bildar en hård, elastisk film. Produkten skyddar mot korrosion från stenskott och andra slitageskador. Tectyl 190 kan lackas över. Det är idealiskt att använda på kanaler, frontplåtar och andra ställen som man önskar en lackerad yta med extra skydd. Produkten levereras som spray och miniservice för enkel applicering.

Torkar snabbt
Bildar en svart, hård, elastisk film
Extra skydd mot stenskott och andra slitageskador
Kan lackas över

Förpackningstyper:
Burk à 1 l
Sprayburk à 500 ml
Nej, nej, rostskyddsmedlet som jag tänkte på var bara menat som ett tillfälligt skydd för att den inte skulle börja rosta. Sen när vädret blir varmt och skönt och man kan sitta ute i solen och njuta så tvättar man bort tectylen med avfettningsmedel och kan sen göra den RIKTIGA lagningen.
Jaha okej :D , farsan min sa att karossen där nere vid hjulet är ''galvad'' stavning?? så det behövs bara lite t-röd och sen kasta på lite färg.

Ser ut lite som silver/zink aktigt.

Hoppas gubben har rätt.
Här har ni 3 bilder på skiten, ser lite rostigt ut nu när jag skulle fixa det så vågade inte lägga på, tror ni jag måste köpa lite sandpapper och ta bort det yttersta innan? eller räcker det att göra rent med t-röd sen lägga på lager på lager, har köpt volvos lackstift där man fick till färg inkl klarlack.

BILD 1

http://img202.imageshack.us/i/15098269.jpg/

BILD 2
http://img16.imageshack.us/i/38711770.jpg/

BILD 3
http://img225.imageshack.us/i/65827083.jpg/

Tacksam för hjälp!

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering