NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Alltså, han frågade HUR man byter också. Alla har svarat vilka belägg man ska ha bara.
Jag själv ska byta till slitsade och borrade skivor med APR belägg runt om och vill också veta vad som behövs för bytet och om de finns någon guide någonstans?
av Pippolei
jag bytte nyligen bromsbelägg runt om på min v50.

Köpte eftermarknads belägg som hitills funkat super.

Man behöver som sagt en 7mm insex nyckel, någon mejsel lr tång för att få bort några sprintar, lite ståltråd för att hänga upp oken samt det viktigaste, något att pressa ihop bromskolven med (jag använde en limknekt ihop med en spärrnyckel för att pressa ner på och skruva samtidigt)

Och glöm inte att smörja anliggningsytorna med något fett.
Volvo rekommenderar silikonfett.

Byte bromsbelägg bak V50 MY05:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... &model=V50 2005&modelyear=V50 2005

Byte bromsbelägg fram V50 My05:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... &model=V50 2005&modelyear=V50 2005
Användarvisningsbild
av Hedda
När jag köpte min bil för drygt ett år sedan en V50 T5 så va de nya skivor och belägg (original) runt om. Jag gjorde nyligen service på Nybergs bil i Nässjö och då sa de att mina skivor fram behövde bytas pga att de va skeva och de hade de blivit under vintern. Jag fick nya skivor på garantin men fick bekosta beläggen själv de är 24 månaders garanti på skeva bromsskivor om de är bytta på auk Volvo verkstad så original behöver inte alltid vara bäst...
av JohnB
Gällande verktyg så har biltema den här för att pressa tillbaka kolvarna http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... tyg-19234/ . Kostar 139:- och är värd varenda krona. Bara att ha kvar klossen i kolven och och skruva ihop. Fungerar även till ok som man måste gänga tillbaka kolven på. Ett litet spärrskaft med förlängare och 13mm hylsa samt en 7mm insex bits underlättar väldigt mycket. Ett dragskaft och en blyklubba eller tung hammare till 13mm hylsan kan vara bra att ha och och bruka våld med om skruvarna till ok-hållarna tjurar. Blyklubban är också bra att ha till att slå loss skivorna med då den inte lämnar fula märken efter sig. Rostlösning att spraya kring navet så att skivan släpper lättare är inte heller dumt. Palla upp bilen ordentligt, ta av samtliga hjul och dränk samtliga skruvar som ska lossas samt anliggningsyta mellan skiva och nav i rostlösning så lång tid innan som du orkar vänta gärna nån timme innan. Vad det gäller material så har jag kört med Biltemas skivor och klossar på samtliga bilar jag bytt på, även till familj och vänner och det enda som inte har fungerat bra är handbromsbackarna som kräver lite bonnmeck för att fungera.

EDIT: Verktyget som jag nämner ovan passar inte exakt i spåren som används för att skruva tillbaka kolven på oken bak. Det fungerade för mig men går kolven tungt kanske det inte går med detta verktyg. Biltema har en lite dyrare sats där det följer med en adapter som ska passa exakt till oken bak på V50. Ursäkta om jag vilselett någon pga detta.

/John
Senast redigerad av 1 JohnB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
Fellow skrev:Alltså, han frågade HUR man byter också. Alla har svarat vilka belägg man ska ha bara.
Jag själv ska byta till slitsade och borrade skivor med APR belägg runt om och vill också veta vad som behövs för bytet och om de finns någon guide någonstans?
Om du inte vet hur du byter skivor på bilen så ska du kanske inte göra det heller. Det är just okunskap som kan göra att du får dåliga bromsar t.ex. skeva skivor. Vart och med vad man ska smörja med kan vara bra att veta. Fel medel på fel del kan göra mer skada än nytta.
av berrabus
Perra83 skrev:Om du inte vet hur du byter skivor på bilen så ska du kanske inte göra det heller. Det är just okunskap som kan göra att du får dåliga bromsar t.ex. skeva skivor. Vart och med vad man ska smörja med kan vara bra att veta. Fel medel på fel del kan göra mer skada än nytta.
Om man inte vet, hur kan man då lära sig om man aldrig gör det? En väg till kunskap är att ngn berättar hur man gör och det är ju det som efterfrågas i den här tråden.
Om det tex skall smörjas med ett speciellt medel på ett speciellt ställe, bra om det då framkommer vilket som är rätt medel och var det skall smörjas.

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]