Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av N0RBERG
VolvoT4 skrev:heh nu skämms jag.. men har köpt termostat o packning men var bytar jag de??(A):$ och e d svårt? uppskattar gärna en förklaring för en idiot:P
Enket att byta. Många tappar ur kylsystemet innan. Men jag brukar bara byta ut termostaten direkt. Rinner ut en del kylarvätska när man gör så, så man måste fylla på nytt sen.
Annars kan man tappa ur systemet lite innan, och återanvända den urtappade vätskan. Då slipper man spill.

Sen är det bara att skruva upp de två torxskruvarna så du kommer åt termostaten. Ersätt gamla termostaten med nya (Glöm inte nya packningen) och skruva ihop. Fyll upp systemet med kylarvätska och så är det klart!

Kika här: http://www.youtube.com/watch?v=Ki2ItRP8dsU

Här är en guide för 850 c/s/v70. men är samma princip på s40:
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=314
av VolvoT4
tack så mkt för tipsen har jobbat som en mupp så ska göra de i veckan. men hörde med han på volvo o han sa att han tror inte de har med termostaten o göra.. för att den e så mekanisk bara och att hade den nt funkat hade värmen inte stigit som den ska och så.. han sa att för en 04 T4 automat så e de normalt att den drar 1.4?? låter jävligt mkt.. när andra skiver tex här att deras går på 0.8-9 blandat.. vad säger ni?? kan de verkligen vara termostat fast de motorvärmen går upp? stod när jag gjorde en ny felkoders sökning igår att spjällhusmotot tror jag det stod att de va låg signal?
av metalHJ
Jag står fast vid mitt ord att 1.4 l./milen för T4 -04 automat är läskigt mycket! Något beror det på, för det kan inte anses normalt om ingen annan har den förbrukningen! Automatlåda brukar kunna trissa upp förbrukningen med en dl. per mil ungefär, alltså borde du ligga på 1 - 1.1 som högst vid normal körning utan släp eller tungt lastad bil.

Min 960 från 91 med lika många hästar som en T4, men med en rak sexa på 3 liter och betydligt tyngre bil ligger inte äns på 1.4 l/milen. Med den brukar jag ligga mellan 1.1 -1.3 l/milen
av N0RBERG
VolvoT4 skrev:tack! tycker oxå de låter mkt!! men tror du de kan bero på termostat?
Men om du redan köpt en termostat så är det ju bara att testa byta den. Det skadar ju liksom inte, även om det inte är det som är felet.

Som jag skrev tidigare så gick min förbrukning ner rejält vid termostatbyte, trots att tempmätaren gick upp halvvägs som den skulle. Enda gången tempmätaren inte gick upp halvvägs var vid -30grader i motorvägsfart. Då stannade den precis under halvvägs. Det var då jag insåg att det måste vara termostaten.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]