PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dieselgurra
Hej på er!

Jag är lycklig ägare till Volvo C202 från 1980.
Den har original B20 med SU-förgasare.

Den gick som en klocka när jag parkerade den för cirka två månader sedan. Härom veckan skulle jag starta den igen.
I vanlig B20-ordning startade den på första försöket. Gick i en halv minut och tvärdog sen. Gick runt på starten men inget hände.
I går lyfte jag locket på förgasaren och pillade lite på trotteln. Mest för att kolla att den inte kärvade. Fjädern till trotteln var helt slut och av så jag monterade dit en ny. Efter det startade den direkt! Gick som en klocka förutom att den flödade över pga kärvande flottör. Ur med den och rengöra. Ihop igen och bilen gick perfekt. I en timme...
Sen tvärdog den! Exakt samma sak om tidigare.
Idag rev jag förgasaren och gjorde rent och fint samt monterade ett bränslefilter alldeles före förgasaren. Hjälpte inte alls. Den fortfarande död. Den startar till med full choke men dör nästan omgående. På det viset kan den starta till tio gånger på raken. För att sedan vara död i tio startförsök...

Nån som har nån bra idé om vad som kan vara fel?

Hälsningar
Gurra
av Dieselgurra
Hej!

Jodå! Bränsle får den. Det har varit fullt i flottörhuset när jag plockat isär förgasaren.
Det strömmar rejält ur slangen om man kör på starten utan att slangen till förgasaren monterad.

//Gustaf
av Frownlayer
du får väl gå igenom det man brukar göra.
testa/se över alla tändningsdelar
testa så du har kompression överallt.
testa att byta förgasare.

annars så kan man testa att starta den med nytt bränsle från en dunk, och koppla bort tanken. terrängfordon brukar ofta ha vatten i bränslet.
iom att du upplever att den startar när du plockat ner förgasaren så kan det mycket väl vara vatten som sätter sig i förgasaren, och på så sätt dödar bilen.
av Frownlayer
självklart så måste du manuellt tömma hela förgasaren innan du testar med en dunk, annars fungerar det inte. vatten är tyngre än bensin. men det kanske du har gjort.
av CalleV70
köp på Biltema en tänd-testare som du sätter på resp stift. Detta för att kolla att du har gnista medan du startar / kör. Sedan kolla stiften om dom är torra eller blöta. trångt komma åt dom främre, men räcker kolla det bakre. Har du soppa och gnista kan du kolla fördelaren om den är lös. Den kommer du ju åt väldigt lätt. Sedan startgas för att höra om det över huvud taget tänder.
Men har du stopp i munstycke är stiften torra! Mina egan fel på 202:an har mest varit med tändningen 8överslag i kablarna). Lycka till

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]