Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jokt
Hej!

Jag tänkte höra här på forumet om någon vet om man måste ha nya fästbultar till bromsoket när man har skruvat ut de? Ska byta bromsar på min v40 -00, och i min "Haynes" står det att man ska göra det. Vad är det för anledning till det, gör ni så??

Tacksam för svar!

MVH Janne
av juste
Om vi nu tänker på samma sak, så har dina skruvar en liten aning plast (eller vad det nu är?) i gängorna så att de går trögt. Detta för att förhindra att de kan lossna och skruva ut sig själv och göra så att man kanske till slut förlorar bromsförmågan.
Om man gängar ut och sedan in skruven igen så förlorar man en stor del av trögheten (läs säkerheten).
Därför bör man använda nya skruvar (med ny plast?). Ett alternativ är att borsta ren skruvarna med stålborste, och sätta på något som kallas för "gänglåsning" även populärt kallat "Locktite". Detta stelnar efter ett tag och skruven sitter fast. Om man inte vet vad man skall använda så köper man nya skruvar. Det är säkrast.
av metalHJ
Personligen har jag aldrig bytt ut bultarna, om det inte vart så att dom blivit runddragna eller på annat vis skadade! Och har heller aldrig varit med om att dom skulle gängat upp sig... Det är väl mer så att bromsarna är en så pass vital säkerhet på bilen, så man uppmanas till att verkligen försäkra sig om att bultarna inte skulle gänga upp sig.
Oddsen för att dom skulle gänga upp sig, om du spänner ordentligt skulle jag vilja säga är rätt minimal. Men som sagts tidigare, finns något som heter Gänglåsning eller liknande som Loctite tillverkar, känner du dig osäker är det bara att använda det!

Ett tips: När du river ner och ska byta belägg (Och kanske även skivor?) så se till att smörja upp glidbultarna som oket är fäst i och löper på i sidled (Oket ska ju kunna röra på sig, för att följa med i takt som beläggen slits ner) Ett rätt vanligt problem på äldre bilar, är att dessa med tiden rostar fast om man inte är noga med att smörja upp med jämna mellanrum. Och det kan vara ett rent helvete att få loss dessa glidbultar, om dom väl rostat fast. Se även till så att damasken som skyddar glidbultarna, är fräsch!
av svda
Oken består av två delar. En yttre del som sitter fast med "glidbultarna" och en inre som sitter med två "bultar". För att byta belägg räcker det med att lossa den yttre delen. Det är endast om du skall bort med skivan du behöver ta bort den inre och byte bultarna till denna. Bultarna kostar ca 15 kr/st så kostnaden är marginell. Byt bult och använd momentnyckel så slipper du problem.
av Jokt
Okej, tack för alla tips, uppskattas!

Blir byte av både klossar och skivor, fram och bak. Tänkte göra det i helgen, köper lite loctite o drar till angivet moment så ska det nog fungera.
av juste
Passa på att göra rent och rostskydda det du kommer åt. Gjorde samma sak i höstas. Bromssköldarna var ganska "anfrätta". Tänk på att bromskolvarna bak måste skruvas och tryckas samtidigt tillbaka.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]