Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BK
Hej!
Är ägare till en V40 2,0t -00 sedan ca 2 mån. Upplever att den är seg i starten innan motorn går igång. Går för övrigt mycket bra bortsett från detta fenomen. Någon sam har något tips om detta? :roll:
av linda
Hej !!

Jag har oxå köpt min nyligen, det tar ett tag innan den startar...låter väldigt trött....konstigt. hoppas att du får svar för jag vill oxå veta....
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla vakumslangen till bränsletrycksregulatorn. Finns det ett uns av bensin i den slangen så läcker tryckregulatorn, och då blir bilen svårstartad, speciellt när den stått en stund, över natten t.ex.

Du ser den nedan på bilden i den röda rektangeln. I underkant på den finns en vakumslang. Följ den till insuget och ta av slangen från insuget och titta om det är någon bensin i slangen där. Är det en enda liten droppe så är regulatorn trasig.

Bild

/Martin
av BK
Har kollat den slangen och det finns faktiskt lite bensin i den. Men regulatorn är ju inte precis billig! ca 2000:- hos Volvo.
Är detta ett vanligt fel på dessa bilar eller är kanske lönt att leta på skroten efter denna del?
8)
Användarvisningsbild
av MartinS
Hej, du behöver inte hela regulatorn, bara den nedre delen som vakumslangen är ansluten till. Den kostar runt 800:- har jag för mig. Läcker den är det ju tyvärr inte så mycket mer att göra än att slänga ut dom pengarna på en ny. Ja, det är ett ganska vanligt fel av vad jag förstått.

/Martin
av BK
:P Hej!
Tack för tipsen!
Nu har jag investerat i en ny regulator. Jag fick faktiskt betala 2000:- för den, en komplett regulator. Själva vacum klockan fanns inte som lös del. Åtminstonde kunda Volvo reservdelar inte finna den som lös del till min modell före -03 (tror jag dom sade).
Nåja, nu har jag i vart fall bytat den och bilen startar direkt! Det var vär den kostnaden. Har hunnit göra ett flertal starter och det märks verkligen skillnad nu mot tidigare starter!
Benny K 8)
Användarvisningsbild
av Crapgame
Kan de kanske vara de problem min mamma har med sin bil, som jag skrev lite längre up???Fast hennes är bara segstartad ibland :???:
Användarvisningsbild
av MartinS
Synd att du blev blåst på över en tusenlapp, men kul att det fungerar. Den nedre delen går att köpa löst.

/Martin

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]