Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SaraA
Har sedan i oktober-10 ägt en V40 -01, som rullat ca 24500 mil, privatköpt. Känner mig vid det här laget grundlurad. Felen har bara hopat sig på varandra. Det första dök upp på vägen hem från förra ägarna, då bilen blev iskall.

*Fläkten började blåsa endast kall luft, ringde ägarna som försäkrade att den fungerat innan. Kallt blåste det i en månad, innan värmen kom igång. Då hade Volvo redan diagnostiserat instrumentpanelen, ca 6000 kr att byta.
*Kollade olja på vägen hem. Snustorrt. Fick hälla i 2 l.
*"Servad för ett år sedan" lät väl ok. Bara det att den gått 4000 mil det året. Direkt in på verkstaden (där de bytte ut min nyköpta dyra olja). 4 dagar efter köp hade Volvo dömt ut såväl batteri, avgasrör som bromsok och bromsskivor bak. Bytte privat för ca 4300kr (tjänade 6000 jmf med Volvo). + Batteri, 650 kr.
* I december, 3 mån efter köp började växlarna krångla. Bytte bussningar hos Volvo, ca 700Kr.
* Januari blankt papper på besiktningen "hurra"!!!
* Mars. Krångel med växlar tillbaka. Nu förnekar Volvo bussning-bytet som korrekt, och dömer ut även växellådan. Detta gör även en oberoende verkstad som jag anlitar för att inte bli lurad av Volvo.

Pris hittils ca 6000kr + service. + Växellådan... vad nu det ska gå på.

Har mina misstankar om att något varit allvarligt fel med bilen då jag i efterhand fick veta att bilen bytte ägare 2009 i september 2 gånger samt i november. Sista ägaren körde i ett år och visade mig så fina papper på hennes lagningar osv. Vad hjälper det...

Känner mig dum och kommer ALDRIG mer köpa privat. Hade sån tur med min förra att jag tog för givet att människor är ärliga här i världen. Vet inte vem jag ska lita på nu.
av *pettson*
Ja visst kan folk vara svin privat? Har en bil i min verkstad just nu som har 31 fel totalt men som såldes som felfri. Men jag säger till dej som jag sa till honom. Vad gjorde du för att undersöka bilen? Det är nämligen DITT ansvar att undersöka bilen oavsett om det är privat eller på en bilhall, det är aldrig acceptabelt att bara nicka och köpa. Vet du inte hur man undersöker så lämna den på ett M test eller för den delen på sbp för ett test, eller för ytterligare den delen, ta med en vän som vet mer. Det är värt pengar att inte bli lurad.

Min *klient* körde bilen runt kvarteret och var nöjd.. Bilägaren hade ju låtit byta vinkelväxel och stötdämpare bak. Den var välservad enligt sej själv samt nybesiktigad, den unkna doften och imman var inte nåt att bry sej om, att den skramlade berodde på nån sten i fälgen, ingen bemödade sej med att öppna den tomma serviceboken. Ingen gick runt bilen, det var ju bra pris på den..
Hur föll det ut då?
Såhär ser listan ut på dom grövsta sakerna..
* länkarm vänster fram kass
* bromsskivor och klossar bak är skrot, detta eftersom glidpinnarna till oken är fastkärvade.
* styrväxeln läcker olja
* bakaxeln läcker olja i pinjongtätningen
* motorfäste hö undre är kasst och måste bytas
* vä dörrstopp fram är obefintlig eftersom det är ett hål i dörren istället då dörren kollapsat, med rep eller dörrbyte som följd.
* bakre torkare är igenergad och fungerar inte
* bakluckans lås är kasst
* bak kofångaren är uppslagen mot luckan, troligen vid krock och måste därför både omformas och justeras ned, men för att lyckas måste infästningarna bytas då dom är så rostiga.
* värme elementet är läckande och nån har fyllt bilen med kylarcement..
* vevhusventen är obefintlig
* hö dörrstopp är lös i A stolpen och måste svetsas
* tänddelar ej bytta sen 1998, stiften kan vara bytta men jag har aldrig någonsin sett så slitna stift som fortfarande startar. Dom är iallfall inte på nåt sätt nybytta.
* bränslefilter ej bytt sen 1998 eftersom årtalet står på filtret.
* parallellstag av bägge sidor fram
* inredning bagagelucka lös på grund av att den är trasig i sina fästen, troligen för allt slående i luckan
* gaskolvar bagagelucka obefintliga
* kamremsbyte ej utfört
* vattenpump läcker

Utanpå detta är det diverse lackskador och bucklor som bör åtgärdas. Samt diverse små elfel.
Siffrorna nedan är inte uträknade nogrant utan en överslagsräkning.
Summa delar som bör bytas för att bli åkbar i helt skick= drygt: 14.000kr ->
Jobbkostnad på verkstad: ca 20.000 ->

34000 man kunde haft roligare för eller köpt sej en nyare finare bil.
Nu vet inte bilägaren hur han ska göra för att bilen ska kunna rulla igen på vägen..
av greenbay
Finns ju checklistor att gå efter...
/greenbay
av PTV
Helt sanslös läsning.Bilen saknade olja som du själv fick fylla på strax efter köpet !?.Kollar du överhuvudtaget något som har med allmän bilvård att göra !?.Samt så har Volvo dömt ut såväl batteri, avgasrör som bromsok och bromsskivor bak.Förstår mycket väl att du ser negativt på din bilaffär just nu men samtidigt så begriper jag inte varför du inte tog med någon med bättre kunskaper på bilar eller lämnade in bilen på ett allmänt test innan köp om egen kunskap eller hjälp saknades.Så länge det finns sådana köpare så kommer diverse dåliga bilar att byta ägare i all oändlighet till säljarnas stora lycka.Själv har jag ägt en bil en gång av årsmodell -92 (850 GLT) som i dags datum haft 23 ägare och den rullar fortfarande helt felfritt enligt nuvarande innehavare med godkänd besiktning.Ca en ägare om året med andra ord.
av Gelis
Vissa av felen som är uppräknade som tex batteri avgas osv får man nog räkna med att det kommer på en bil som är 10 år och snurrat runt 25000 mil ,ser inte det som lurendrejeri. Felen kommer vartefter helt klart ,har man otur så blir det fler och har man tur så blir det mindre. Beror ju också vad du betalade för bilen. Men visst känns det surt att bilen går sönder hela tiden.

Jag ska ta ett exempel som jag som säljare av en 960 -93 19000 mil råkade ut för för några år sedan.
Bilen var påkostad med bla en total renovering av ecc (AC) systemet kompressor kondensor samtliga rör o slangar. Kamrem olja o filter, nästan nya sommardäck, bromsar runt om och även handbroms totalrenoverad vilket är guld värt på en 960. Allt utom AC:n var gjort av mig själv. Bilen var ny skattad och bes. u.a. Upplyste även om dom brister som bilen hade, alltså dom fel jag visste om. jag var oxå väldigt tydlig att jag lämnar inga garantier efter han åkt iväg med bilen.
Efter en lite längre provtur som inte visade några fel så betalade Köparen 21000 och åkte hem, han kom lite långväga så hade ca 30 mil hem.
Det som han påstod hände var att kylaren pajade när han åkte hem viket han ringde mig 14 dagar efteråt och skrek att jag lurat honom, han ville att jag skulle betala reparationen. Aldrig sa jag, du köpte en bil som var påkostad med massa nya delar om den sedan går sönder är beklagligt men tyvärr inte mina problem.

Han tyckte naturligtvis att han blivigt lurad men jag som säljare har nog inte den uppfattningen. Men allt är relativt vad man betalar för objektet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SaraA vad gav du för bilen, utan att du talar om det så kan man ju inte bilda sig en uppfatttning om du blivit lurad eller ej.

Gav du tex 25.000 så berodde det väl på att det var massor med saker att fixa och bilen var därför billig, gav du däremot 50.000 för den så skulle det ju varit en pärla i superskick.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag har bara köpt en bil på en bilfirma av alla bilar som jag haft och det är den enda bil som det bara var skit med, där kände jag mej grundlurad av en "munvig" försäljare, efter det så har det endast blivit privatköpta bilar av det otal som jag ägt och äger.
Ska man köpa privat så måste man ta god tid på sej att hitta bilen man söker och sen kolla upp den så noga man kan, är man inte bilkunnig själv så får man ta hjälp av någon som kan. Själv kan jag nog tillräckligt för att kunna göra bedömningen själv men tar ändå oftast med mej en kompis som stöd.
Att lyfta på motorhuven och kolla oljan är väl det minsta man kan göra, det brukar både synas och kännas på lukten om motorn är ok sen får man ju naturligtvis lyssna också, servicebok? Ja kanske viktig beror på hur långt bilen gått och det allmänna intrycket av bilen och säljaren.
Kan räkna upp massor av parametrar som man får ta hänsyn till. En begagnad bil är alltid en begagnad och inte ny och alla bilar går sönder ibland, en del oftare än andra.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Har man bil så har man problem...

Men räkna med och ta höjd för typ 10.000 kronor i reparationskostnader när man köper begagnad bil privat, då slipper man känna sig lurad och allt är i sin ordning. Det brukar jag göra.

Det går inte att undersöka allt i minsta detalj ändå. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att sannolikheten för åtminstone ett större fel på ett 10+ år gammalt åbäke är gaaanska stor. Och varför säljer säljaren om han är 100 % nöjd med spättan?! det kan man ju fråga sig kanske.

Skulle den sagolika turen infinna sig att det inte finns några som helst problem med bilen vid privat begköp, ja då har du sparat de 10.000 kronorna eller vunnit en gratis resa till Thailand, hur man nu vill se på det. Passa på och köp en trisslott också, är mitt tips.
av *pettson*
En del saker är ypperligt lätta att se när man köper bil, saker som inte kräver att man vet nåt om bilar ens. Så lätta att man faktiskt VET som reparatör att nyblivna bilägaren som står inför dej inte alls bekymrat sej om att ens försöka slå ett getöga på bilen innan köpet. Gör man inte större kontroll än så vid ett köp är man liksom inte berättigad till att ens försöka klaga över reparationskostnaderna.
Jag ska visa lite vad jag menar..
Först.. ser skivorna ut såhär.. ja då är inte bromsarna varesej välanvända eller för den delen i bra skick. Dom är ABSOLUT inte nyservade.
En ficklampa o lysa igenom fälgen (om det är plåt) avslöjar det. Den här tillhör en AWD tidig modell. Det blev 1400 för två skivor. Plus belägg o montering.
Bild

Man bör hissa bilen på ett eller annat sätt. Säger ägaren nyservad och du hittar det här vid hjulen. Då är det inte riktigt sant..
Samtliga stags damasker är skadade och uttorkat med grus i. Det blir nya, för märkeskillen försvann en tusenlapp till. Ja plus montering förstås.
Bild

Om man kollar glykolen och den är grå. Men ägaren inte vet nåt då vrider man in huvudet och viker ned mattan vid pedalerna, vrider loss skyddet.
Ser det då ut såhär?.. Ja då är inte ägaren ovetandes om nånting alls, det ångar upp på rutan och luktar rejält med glykol i det här läget. Däremot blir du som köpare körd på 12-1500spänn plus ett byte. GÖR ALLTID den kollen, det kan ju vara så att ägaren inte lagt i tätning ännu.
Bild

Förresten tänkte du på dörren när du tittade efter om det läcker?
Gick den lätt?.. För lätt? Ja det viktigt.. kika vid dörrstoppet. Ser det ut såhär?.. Fundera igen.
Dörrstoppen ska sitta där och dörren ska vara HEL..Det kostar en dörr och en dörrstopp. Eller nån som svetsar upp dörren plus en dörrstopp. Mellan 1000-3000kr i onödan..
Bild

Bilderna ovan kommer från en nybesiktigad AWD som en bekant köpt, just utan att ha kontrollerat nånting alls. Bilprovningen, ja dom kontrollerar inte heller dom nånting alls tydligen på en AWD.
Bilen är besiktigad utan anmärkning med dessa skador och ett tjog andra saker.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]