Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
*pettsson* skrev för ett tag sedan att inne på verkstäderna sköljs systemet ur med rent vatten innan det toppas med glykol. Men jag är fundersam på om detta verkligen räcker på de bilar som har bensin/dieselvärmare. Det sitter ju en kulventil på förgreningen till värmaren som sitter inunder bränsletanken bak på bilen. Hur kommer man förbi denna ventil när man sköljer ur systemet?
av *pettson*
g00ey skrev:*pettsson* skrev för ett tag sedan att inne på verkstäderna sköljs systemet ur med rent vatten innan det toppas med glykol. Men jag är fundersam på om detta verkligen räcker på de bilar som har bensin/dieselvärmare. Det sitter ju en kulventil på förgreningen till värmaren som sitter inunder bränsletanken bak på bilen. Hur kommer man förbi denna ventil när man sköljer ur systemet?
Dom bilar som har värmare monteras behandlas också separat för detta. Sköljning får ske från fler håll på många bilar. Oplarna sköljs först kylaren ur på . Sen blocket separat. Sen värmepaketet och till sist ev värmare som då får lossas i anslutningarna för att sköljas både från slanghåll in i vanliga systemet och igenom värmaren.
Dom fall är endast glykolbyte är rekommenderat utan sköljning (till exempel när glykolen byts på grund av ålder) utförs genom att systemet tappas av så mycket det går via dom avtappningar som finns och sen fylls om med ny glykol.
Risk finns alltid att det står vatten kvar i systemet efter skölning, vilket gör att glykolen som fylls först är mindre spädd. Sen fylls normalspädd glykol. Hur mycket man fyller finns enligt tabell hos det aktuella märket.
av thunder and lightning
En fråga när tråden är aktiv igen då! Hur tömmer och spolar man systemet helt på en 745:a med B230F? Ser lite "grynigt" ut i behållaren, kanske är dags då?
av Rådlös
Det finns så kallad kylarrens på större bensinstationer. Där framgår säkert på behållaren hur man skall göra.
Det har även talats om att använda citronsyra för att skölja rent, men där måste man nog söka mer information först. Jag har inga detaljer att komma med.
Användarvisningsbild
av volvo854
*pettson* skrev:Egentligen förespråkar jag EN enda glykol. PEAK den är blandbar med alla och är en longlife. Med andra ord bara att tappa ur det som var i och fylla på nytt utan att bry sej om tråkiga konsekvenser.

I övrigt finns det idag ingen färgmärkning mellan etylen och propylen. Du måste VETA vilken som är i. Propylen finns i både blå och grön likväl som etylen finns i gul, blå, grön, orange, röd osv. Det finns även svart glykol. (Frosty)
vilken typ av glykol är PEAK då?
av *pettson*
En bra fråga. Den innehåller nåt som heter 1,2 Ethandiol. Den är användbar under alla sorters glykol så jag tror faktiskt inte att den klassar under varesej etylen eller propylen glykol.
av NiklasO
*pettson* skrev:En bra fråga. Den innehåller nåt som heter 1,2 Ethandiol. Den är användbar under alla sorters glykol så jag tror faktiskt inte att den klassar under varesej etylen eller propylen glykol.
Jag ramlade in på den här tråden när jag skulle fylla på lite i bilen. Googlade lite. :-)

Biltemas "Long life" innehåller "1.2 Ethandiol" så jag körde på den. ;-)
av Rådlös
Det här är en gammal tråd men är ett ämne som återkommer varje år. Av en händelse halkade jag in på den här sidan (som jag tror har en anknytning till BMW, men den gäller alla fordon och fabrikat). Mycket har vi redan skrivit i tråden, men eftersom innötning är en bra form av lärdom, så lägger vi till den här. Den ger dessutom lite mer och ingående svar på det vi redan har läst. Vad är t.ex Glykol Long Life? Svaret finns i länken.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
av bmwslangen
Halkade in på denna tråden då jag sökte om glykol på detta forum.

Eftersom jag är författaren till nedanstående artikel så kan jag passa på att göra några förtydliganden och även försöka nå ut med den här information. Även på detta forum verkar osäkerheten vara hög och fakta blandas med myter.
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Det stämmer att ovanstående artikel har anknytning till BMW, eftersom jag är en riktig hard-core BMW-entusiast (som just nu kör en Volvo 855 men hur det gick till är en lååång historia). Men informationen kring glykolen i sig är däremot generisk och applicerbar på alla bilmärken.

Jag skulle rekommendera alla som är något förvirrade kring det här med glykol att läsa artikeln (jag var själv förvirrad vilket var startskottet till att börja samla på mig information och skriva ihop en artikel).

Men jag kan sammanfatta artikeln med ett par enkla punkter
* Man kan INTE gå efter färgen på glykolen - det är bara att lägga ned det (glykol är färglöst, de färger ni ser tillsätter tillverkaren efter eget tycke och smak)
* Det som är det VIKTIGA är vilken typ av rostskydd glykolen har - det är främst detta som åldras och varför byte behövs med jämna mellanrum
* Det finns två stora huvudgrupper inom rostskyddet
- icke-organiska
- organiska

Icke-Organiska
Den gamla "hederliga" glykolen som behövde bytas vartannat år. Här fanns den lite sämre propylen-baserade glykolen och den bättre och vanligare etylen-baserade glykolen.

Organiska
Dessa är de så kallade long-life glykolerna. Vad man har gjort är att man har förbättrat rostskyddet så att det håller längre - därav namnet "long-life" eller liknande.
Notera att glykolen är helt vanlig etylen-baserad glykol precis som förr - det är just rostskyddet som är "designat" på ett helt annat sätt.

Finns i två under-grupper, nämligen OAT (Organic Acid Technology) och HOAT (Hybrid OAT).

OAT bygger på organiska syror.
HOAT använder sig också av organiska syror, men även av icke-organiska material. Så det är alltså en typ av hybrid mellan den gamla och nya typen av rostskydd.

Det som är intressant är att när BMW började introducera long-life så valde de att använda sig av typen HOAT. Det har Volvo också valt att göra.

Låt oss ta BASF Glysantin som exempel på produkter inom olika områden.

Glysantin G48,G05 är en HOAT glykoler.
Glysanting G30,G33,G34 är OAT glykoler.
http://www.glysantin.com/20-1-Engine-co ... w-how.html

Detta översiktsblads kan ge er en uppfattning om vad de olika biltillverkarna använder för typ av glykol och deras olika specifikationer
http://www.glysantin.com/files/basf_gly ... a4_e_1.pdf
av rid54
1, 2 Etandiol är etylenglykol. En "dubbelalkohol", dvs påminner om drick-etanol, fast det är en OH- grupp på båda kolatomerna. Den är giftig.

"Propylenglykol" har tre kolatomer. Propanol kan ha en, två eller tre OH-grupper (vet ej vilken som är "glykolen", troligen den med två, vilket gör att den borde heta "propandiol": 1, 3 Propandiol, kanske?). Propanol med 3 OH- grupper kallas "Glycerin" (1, 2, 3 Propantriol).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]