Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Är helt ny på forumet som ni ser, har försökt att leta svar på den här frågan men inte hittat. Postar frågan i V40-forumet och bilstereoforumet, vet faktiskt in var den passar bäst in?

Tjejen har just blivit ägare till en V40 T4 -98, fin bil på alla sätt faktiskt men ljudet i den är ju en katastrof. Eftersom hon snart fyller år tänkte jag byta stereo åt henne i den och hade då tänkt sätta i en Sony MEX-1GP, den där med memory stick. http://www.sony.se/view/ShowProduct.act ... +CD+Tuners

Vad jag har förstått så är SC-805 bara på 4 x 25 W och det hörs nästan :) Den där Sonystereon verkar väl bra nog för dagligt bruk utan att sätta in slutsteg också, antar jag?
Frågan är dock vad det sitter för högtalare i bilen som original? Duger dom och får dom ett lyft med en bättre stereo, eller är det dom som gör att det låter värdelöst i bilen nu? Dvs, måste jag byta högtalare också eller räcker dom till Sonyns 4 x 52 W?

Jag är alltså ute efter lite goda råd helt enkelt, jag vet givetvis att ju bättre/dyrare/fler grejer jag stoppar i bilen desto bättre låter det, men det handlar ju om pengar också :(

Hoppas på svar!

//TT
Användarvisningsbild
av MartinS
805:an är i sig ganska bra, men antagligen har du de sämsta högtalarna i bilen. Jag skulle föredra att skaffa nya högtalare, och eventuellt ett slutsteg innan jag bytte huvudenheten.

/Martin
Användarvisningsbild
av JackyT4
jag tror det räcker med stereo-byte beroende på hur pass bättre ljud du vill ha i kärran..för jag märkte markant skillnad när jag bytte ut min originalare mot en 4 x 50 watt..

men självklart så kommer nya stereon inte passa in i designmässigt som originalenheten, och då e det väl som MartinS säger att byte av högtalare + slutsteg är lösningen (dock blir det dyrare och mer arbete)

så det är nog upp till dig hur mkt du vill spendera och hur mkt tid du vill ägna åt det :)

//Jack
av Tartryffel
Ärligt talat tycker jag inte det gör så mycket med en ickevolvo-stereo i den bilen, tycker inte 805:an är särskilt snygg ändå och stereon är ju inte fullt så integrerad som i S60:n (vår "förstabil") så det bryr jag mig inte om.
Angående byte av högtalare, var det nån av er som visste storleken (i tum alltså) på de som sitter där nu? Tänkte så att man kan börja kolla lite priser direkt! Hur många sitter det i den bilen förresten, två i framdörrarna, sen är det väl två diskanter i instrumentbrädan? Nånting bak också anar jag.
Användarvisningsbild
av JackyT4
jag vet inte hur just v40 har men i min s40 -99 så satt det 5.25`i dörrarna, diskanter på instrumentbrädan, dock så finns det plats att trycka dit små 4 tummare där.. bak sitter det 5.25 tums koaxialer..
om du ska ha 4 tums högtalare i instrumentbrädan så tänk på att ventilationskanalen går precis under monteringshålen i instrumentbrädan, så köp ej allt för djupa 4 tummare..

som sagt jag vet inte om det är samma för din bil som för min.. :???:

//Jack
av Tartryffel
Hej på er igen

Det blev båda, dvs både stereon och Kappa Infinityserie, 50.7 och 52.7 heter dom. Har inte rivit upp och börjat byta än men jag tänkte höra om de passar rakt på eller om man måste ha en sån där (svindyr) plastringsadapter till för att skruvarna ska gå i?
av guldfisk
5,25 tums passar rakt på i framdörrarna, baa att skruva på, men kan lätt komma fukt åt dem då, så ett förslag är att köpa adaptern iallfall, finns i lite olika prisklasser

http://www.backesljudbygg.se/home.htm 279:-

http://mds.se/products/styling_twocolum ... emId=25204 469:-

http://www.brl.se/ 498:-

finns säkert på fler ställen.

om du väljer att sätta i dem utan adapter så se till att täta med tex matta runt högtalaren för att få det tätt och med plast bakom för att hindra fukt.

Krävs lite mekande med kablarna i vilket fall eftersom volvo kör med egna kopplingar.
av Tartryffel
Då var det klart, gick riktigt lätt faktiskt. Orkade dock inte ge mig på att montera Kappas egna diskanter i I-brädan, ville inte göra hål i gallret och Volvos konstruktion såg inte direkt bytesvänlig ut. De låter bra som de är så det är jag inte ett dugg bekymrad över.
Högtalarna i framdörrarna passade nästan perfekt, fick böja lite i plåten för att få dit den men det var ett enminutsjobb. Bak var det också enkelt, fast högtalaren bygger ut ganska mycket så det var precis att gallret gick på igen.
Låter grymt bra nu iallafall, tack för all (snabb!) hjälp.
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]