Avbytaren skrev:Hej
Undrar om någon kan hjälpa mig,
Jag undrar om jag blir blåst på ett antal tusenlappar. Så här ligger det till:
Vajern som man har för att öppna motorhuven, har gått av och priset för att byta ut den är 3 025 kr, är inte det lite väl dyrt för att byta en vajer?
Jag var till den lokala Volvo/Vag verkstaden på byn där jag bor. Att byta wiren var beräknat på strax över två timmar med en kostnad på 2300:-, vilket jag tyckte var vansinne! Wiren går på 200-250:-
Jag hade samma bekymmer som dig, hade rykt av wiren nere vid fötterna med fick upp huven med hjälp av en tång.
Är man lite full i fan på att pilla med bilar så är det inga som helst problem att byta wiren själv. Jag började med att skruva bort plasten runt handtaget där man öppnar huven. Sen kikade jag ner under huven och konstaterade att wiren går i ett "plaströr" under luftburken ut från kupén. Efter att jag konstaterat detta så började jag med demonteringen av fronten och framlyktorna.. När allt är demonterat så är det bara följa upp wiren fram till huvlåsen. Lite pilligt att få wiren att sitta rätt i låsen, men det går fint om man har tålamod att hålla på. Sen är det bara att montera allt i omvänd ordning. :) Ett tips är att kolla i Haynes handbok, har för mig att det står nånting om bytet i denna! :)
Jag gjorde allt detta + ett litet ingrepp på dieselvärmaren, på omkring 3,5h. Inga "specialverktyg" behövs....
Hoppas det var till nån hjälp. :)
Mvh, Jimmy.