Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
bullshitt
synns ju på dina inlägg att fingrarna är före hjärnan.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ska jag tolka det som att du inte vågar svara på frågeställningarna ?
Har du svårt att erkänna när du har fel?
CarMan skrev:Ska jag tolka det som att du inte vågar svara på frågeställningarna ?
Har du svårt att erkänna när du har fel?
Du kan ju börja att själv svara:
CarMan skrev:det är ju helt ointresssant vad desa jobb kostar på en verkstad där trådskaparen inte kan tänkasig att lämna in bilen.
Du håller på att tappa greppet o kollen Carman. Du verkar vara ensam om att tycka att det är ok att blåsa kunderna.

Försöker du att bannas härifrån, så som hände dig på svxc.se. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag fulkomligt avskyr när man försöker blåsa fork (deta har jag skrivit tidigare i tråden om du läst den)

Vilken fråga är det du vill att jag svarar på?
CarMan skrev:Jag fulkomligt avskyr när man försöker blåsa fork (deta har jag skrivit tidigare i tråden om du läst den)

Vilken fråga är det du vill att jag svarar på?

Läs tråden igen så trillar polletten nog ner. Jag tror inte att vi kommer längre.

Synd att du visade dig bara vara ännu en i branschen som anser att det är helt ok att tömma kunders plånbok, och det av en enda anledning: för att ni kan tömma kunders plånböcker. Och därmed lika ok att blåsa/lura kunderna, och det av en enda anledning: för att ni kan blåsa/lura kunderna. (jajaja, jag har sett att du skrivit att du avskyr det, ändå försvarar du det genom att kalla det kundens val, mervärde o sånt.., skit)

Åsså var jag klar i denna tråd.
Användarvisningsbild
av CarMan
JAg förstår inte vilken fråga jas ska svara på som jag inte redan svarat på.
Om du vill uppträda seriöst så talar du om vad du menar för fråga.
i annat fall så tror jag du försöker dig på en fuling att byta ämne för att komma undan at svara på frågora jag ställt.

jag vill att du ärligt svara på frogorna i inlägget om hjulinstälningen.

Vad är viktigt för dig som kund när du gör en hjulinställning? Är det att du kan göra det till det billigaste priset?
eller kan det var värt att betala mer om du vet att det blir noggranare gjort?

Eller är det så att du endast frågar efter hur lång tid det tar, o ska försöka räkna fram ett timpris? (Är inte en hjulinställning en hjulinställning oavsett hur lång tid den tog?)
Antar att jag måst förtydliga sista mningen lite bättre.
Om 2 företag tar exakt samma pris för en hjulinställning, då menar ni alltså på alvar att ni frågar hur lång tid det tar, o sen väljer ni det företag som tar längst tid påsig att göra hjulinställninge, för då får ni mäst tid för penarna !!! sen skiter ni i o hjulen står rätt.

Ja men det är ju det ni säger, tän efter nu innan ni svarar!!! ni säger ju att tiden är viktigare än vad ni får för pengarna!!!
Användarvisningsbild
av Fisch
Carman, du är förmodligen en av de bättre på detta forumet gällande mektips. Men när du ger dig in på entreprenörskap så blir allting så väldigt fel... Jag tycker du ska ägna din tid åt det du är bra på, dvs kortfattad tekniskt information.
av Larzan
Finns nog skojare i båda läger (märkesverkstaden och "bysmeden") som försöker skjuta över kostnader på bilägaren, stort som smått.
(Oavsett tillgången på verktyg och utbildning)
Man tar en rövare, går det så går det.

Har själv råkat ut för detta, hos märkesverkstaden, dock fick jag hjälp utifrån som såg till att kostnaden tog om hand av märkesverkstaden.
Men, hade jag inte reagerat, hade knappast märkesverkstaden tagit upp ämnet och sagt att detta var helt och hållet deras fel.
Deras utbildade tekniker, med rätt verktyg, osakade en skada som man anmälde till försäkringsbolaget och sedan till mig för att ta självriskkostnaden på vagnskadan.
Jag tvivlar att jag är den enda kunden som ha råkat ut för något liknande hos märkesverkstaden.

Tidigare gjorde jag tre försök hos märkesverkstaden för fyrhjulsinställning och reparation efter körning över kantsten.
Fick bli ett besök hos en "piratverkstad" och de lagade och ställde in vinklarna, efter Volvos rekommendationer, och sedan gick bilen som den skulle.

Jag vill ju i alla fall tro att Volvoverkstaden gör jobbet rätt, snabbt och till minsta kostnad till kunden, men tyvärr har jag inte sett detta ännu.
Men kanske är det olika mentalitet på volvoverkstäderna runt om i landet som gör att man slarvar eller chansar att kunden betalar och inte klagar, och klagar kunden så ser man till att det är kundens fel och denne inte kan möjligtvis förstå problemet.

Sorry för of-topic till TS, så ledsen, men försvara märkesverkstaden till tänderna istället för att säga att även de kan göra fel, trots utbildningar och specialverktyg gör mig ledsen.
av Fred
Att argumentera med Carman är som att försöka använda ätpinnar för att fånga en ål i en hink: det går inte. Slingrigare typ går inte att hitta och ibland trasslar han in sig så pass att han börjar argumentera emot sig själv...så jag har givit upp. Enda gången jag reagerar är när han framställer saker som fakta när det uppenbart inte är det eller när det finns flera sanningar, vilket han oftast vägrar erkänna. Det finns tydligen bara två typer av sanningar: Carmans sanningar och osanningar.
Avbytaren skrev:Hej

Undrar om någon kan hjälpa mig,

Jag undrar om jag blir blåst på ett antal tusenlappar. Så här ligger det till:

Vajern som man har för att öppna motorhuven, har gått av och priset för att byta ut den är 3 025 kr, är inte det lite väl dyrt för att byta en vajer?
Jag var till den lokala Volvo/Vag verkstaden på byn där jag bor. Att byta wiren var beräknat på strax över två timmar med en kostnad på 2300:-, vilket jag tyckte var vansinne! Wiren går på 200-250:-

Jag hade samma bekymmer som dig, hade rykt av wiren nere vid fötterna med fick upp huven med hjälp av en tång.
Är man lite full i fan på att pilla med bilar så är det inga som helst problem att byta wiren själv. Jag började med att skruva bort plasten runt handtaget där man öppnar huven. Sen kikade jag ner under huven och konstaterade att wiren går i ett "plaströr" under luftburken ut från kupén. Efter att jag konstaterat detta så började jag med demonteringen av fronten och framlyktorna.. När allt är demonterat så är det bara följa upp wiren fram till huvlåsen. Lite pilligt att få wiren att sitta rätt i låsen, men det går fint om man har tålamod att hålla på. Sen är det bara att montera allt i omvänd ordning. :) Ett tips är att kolla i Haynes handbok, har för mig att det står nånting om bytet i denna! :)

Jag gjorde allt detta + ett litet ingrepp på dieselvärmaren, på omkring 3,5h. Inga "specialverktyg" behövs....

Hoppas det var till nån hjälp. :)

Mvh, Jimmy.

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]