Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wulfen
Tjaa

Har ett konstigt problem med mitt laddtryck , Jag åkte till Kristinehamn för någon dags sen och då var bilen pigg och laddade 0.9 på mätaren 5ans växel, sen dagen efter när jag åkte till örebro så var det precis som köra utan turbo , På mätaren ladda den 0.35 allmänt slö , Då det var mkt som gjorts fel på gamla motorn av någon okunnig person, tänkte jag höra om Man kan ställa laddtrycket själv ? Eller om det är något som börjar ge sig?

Modell 98-99 v40 2.0T , chippad trodde förra ägaren men ej fastställt då ej han gjort det och bilen är importerad av han. Därför tänkte jag om han kunnat själv mixtra med laddtrycket.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Trimmad ska ladda 0,9 bar och original 0,5 bar. Det kan vara magnetventil som har pajat... Ta av den och bloss in om den släpper luft lätt igenom så är den trasig om den inte släpper luften igenom när du blosser hårt så är det förmodligen inde den...
Mvh
Användarvisningsbild
av gaggi77
Om du trycker på min bild här under så ser du min S40 motor och efter sportluftfiltret ser du luftamassamätaren och på höger sidan under liger magnetventilen som är inkoplad med 3 slangar och el. Googla på bilder och skriv magnetventil S40, så ser du hur den ser ut. Koppla av slangar och prova blossa i den uppifrån om den släpper luft då är det dags att köpa ny. Glöm inte att koppla slangarna rätt sen om den är ok.
Det kan vara också tryckklocka som ligger på turbon. Eller stången från tryckklockan som losnat. Först måste du ta av skyddet där bakom så ser du turbon och tryckklockan med stången. Lycka till!
Senast redigerad av 2 gaggi77, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Jag hade samma problem. Bilen laddade 0,4 bar bara. Steg 2 ska ladda 0,9 bar. Mistänkte magnetventilen och hittade en på skrotten men den var också kass. Åkte till Billia och köpte ny. Bytade och bilen gick som ny. Tror att den kostar runt 400 kr.
Användarvisningsbild
av Wulfen
Tack iaf för alla svar , Ersatte den gamla Mg ventil och nu laddar den som vanligt, Och gick igenom besiktning med helt rent papper inte illa för en 98/99 :)
Användarvisningsbild
av Wulfen
Hallå igen alla, nu har ladd trycket börja strula igen, laddtrycket är 0.9 efter första gas pådraget efter den har stått en hel natt, sen när man gasar igen så går laddtrycket upp till 0.3 och stannar där stabilt och då är det så under hela dagen, sen samma visa nästa dag oxå. vad kan det vara för nått då? kollat alla slangar och mv är ju nygligen bytt så tänkte om det kunde vara tryckklockan ? finns det något enkelt sätt att testa om det är den ? mvh andreas
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]