Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 945 -97 som vid två tillfällen vägrat starta. Efter några försök startade den och gick som vanligt.
Nu vägrar starta helt.
Hittills har jag kollat:
- Gnista ok på alla 4 stift
- Tänder inte på startgas. Har sprutat in i insuget.
- Reläet till bränslepumpen knäpper när man slår på tändningen
- Spänning på batteri ok.
- Hör inte bränslepumpen. (Låter den alltid? Även om man slår av och på tändningen ofta?)
- Kollat inställningen på kamremmen. Markeringen stämmer när vevaxel står på 0.

(Vet inte om det kan ha något samband, men innan detta inträffade var den lite hög på tomgången vid ett tillfälle. drygt 1000 varv. När jag startade den igen var allt ok.)

Några idéer?? Mina börjar ta slut.

/Micke
Senast redigerad av 2 mikaelh, redigerad totalt 0 gång.
Du skriver att du sprutade startgas i insuget sprutade du i luftburken eller lossade slangen efter LMM? Varför jag undrar är därför att om du har gnista bör bilen starta på startgas.

Mvh GK
I alla händelser bör bilen starta på startgas om du verkligen har bra gnista, har du en gulaktig gnista eller är de blåvit som den skall vara? Tänder den inte till nånting alls?

Mvh GK
Jag måste rätta mig själv! Jag provade med startgas igen och sprutade mycket mer än förra gången och då tänder den och går faktiskt på startgasen. Tack gnestakalle för att du fick in mig på rätt spår. Ska kontrollera bränslepumpen nu.
En bra serviceåtgärd är att byta luftfilter och bränslefilter. Kolla tryckpumpen som sitter bredvid filtret först ifall du måste testa med direktkopplad el för om du byter filtret innan du kollar pumpen så kommer det att finnas en del bensinspill. Glöm inte att kolla tankpumpen.

Mvh GK
Det är förmodligen reläet till bränslepumpen som spökar ändå. Jag plockade ut det och knackade det i ratten ett par gånger. När jag satte tillbaka det fungerade pumpen och bilen startar!

Jag antog att reläet fungerade eftersom jag kände hur något knäppte till i det när jag slog på tändningen. Kanske det inte orkade slå om helt :???:

Köper nytt relä idag och provar.
Du kan också pröva att öppna ditt nuvarande relä och löda om alla lödningar. Detta relä är känt för att kunna lida av kallödningar som visar sig som sprickor i lödningen när reläet blir varmt.

Mvh GK
Jag har öppnat relät och lödit om alla lödningar. Nu startar bilen snällt igen.
Litar dock inte på min lödteknik och nytt relä kostar som en familjepizza. Så jag köper nog ett nytt och har den gamla som "reserv".

Tack för hjälpen!

Det 'r bra om du trivs med att tvätta så[…]

Bensinpriser v2

Dom har redan börjat ställa in flyg och […]

Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Re: 740 lambda

TJABBA! Jag har fått felkod 2-2-1 på […]