- mån 21 mar 2011, 15:11
#511808
Det fördragna kablaget till 12V uttaget där bak i kofferten, var hittar jag det??
Moderator: Moderatorer
Variosboy skrev:Det är skrämmaden va klena kablar det är i bilar många gånger!Håller med att det är klent. Men för ordinarie "kan" det inte vara klent. 1,5 mm2 klarar lätt 10 A dvs 120 watt.
Det hela slutade med att jag bytte kablar åt honom på orginallamporna och därmed skippade han extraljusinstallationen då det blev såpass mycket bättre ljus med kraftigare kablar..
CalleV70 skrev:Det var mindre än 1,5 på Peugeoten. Snarare 0,75.Variosboy skrev:Det är skrämmaden va klena kablar det är i bilar många gånger!Håller med att det är klent. Men för ordinarie "kan" det inte vara klent. 1,5 mm2 klarar lätt 10 A dvs 120 watt.
Det hela slutade med att jag bytte kablar åt honom på orginallamporna och därmed skippade han extraljusinstallationen då det blev såpass mycket bättre ljus med kraftigare kablar..
Spänningsfallet är teoretiskt under 0,5 volt. När motorn går har du dessutom mer än 12 V.
Det största felet hittar man normalt på jordpunkten. Den ärgar och förstör effektivt spänningen. Vanligast på gamla bilar som inte orkar starta. Varma kablar och man kliar sig i skallen tills man gjort rent jordflätan från batteriet!!
Variosboy skrev:Det är nog 0.75 på V70II också. Garanterat inte 1,5mm²CalleV70 skrev:Det var mindre än 1,5 på Peugeoten. Snarare 0,75.Variosboy skrev:Det är skrämmaden va klena kablar det är i bilar många gånger!Håller med att det är klent. Men för ordinarie "kan" det inte vara klent. 1,5 mm2 klarar lätt 10 A dvs 120 watt.
Det hela slutade med att jag bytte kablar åt honom på orginallamporna och därmed skippade han extraljusinstallationen då det blev såpass mycket bättre ljus med kraftigare kablar..
Spänningsfallet är teoretiskt under 0,5 volt. När motorn går har du dessutom mer än 12 V.
Det största felet hittar man normalt på jordpunkten. Den ärgar och förstör effektivt spänningen. Vanligast på gamla bilar som inte orkar starta. Varma kablar och man kliar sig i skallen tills man gjort rent jordflätan från batteriet!!
Camel skrev:12V-uttaget bak original matas enligt följande:Precis, det är hela den långa kedjan som gör att det blir så mycket spänningsfall att spänningsvakten i boxen tror att batteriet är helslut och slår ifrån trots att boxen bara drar 45 W och har mjukstart ??:-/. Det är ju inte mycket mer än 4A.
Från batteriet via huvudsäkring PF1 (150A) till elcentralen i motorrummet via säkring F3 (60A) via kabelstam med ett kontaktdon på vägen till elcentralen i bagageutrymmet via intern distributionspunkt via säkring FA6 (15A) via kabel till uttaget via inkopplad förbrukare i uttaget tillbaka via uttaget via kabel till chassie via chassie åter till batteri via kabel. Puh! :roll:
Alla dessa kontakpunkter i form av anslutningar, distributionspunkter och säkringar innebär en viss övergångsresistans med spänningsfall vid strömuttag som följd. Detta ökar säkert med tiden när kontaktytorna ärgar. Till detta kommer resistans i kablaget, men matningen från elcentralen i motorutrymmet till elcentralen i bagageutrymmet (som är den längsta) borde vara rätt grov (avsäkrad 60A).
Mycket riktigt. Batteriet satt bakom handskfacket.[…]
Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]