Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av smygaren
#511816
12V kablaget ligger direkt bakom höger sidopanel. Om du tar bort panelen så ser du det direkt.
Om man tittar in genom luckan hö bak för bakljusen så kan man se kablaget till vänster en bit in.
/Smygaren
av CalleV70
#511820
Variosboy skrev:Det är skrämmaden va klena kablar det är i bilar många gånger!
Det hela slutade med att jag bytte kablar åt honom på orginallamporna och därmed skippade han extraljusinstallationen då det blev såpass mycket bättre ljus med kraftigare kablar..
Håller med att det är klent. Men för ordinarie "kan" det inte vara klent. 1,5 mm2 klarar lätt 10 A dvs 120 watt.
Spänningsfallet är teoretiskt under 0,5 volt. När motorn går har du dessutom mer än 12 V.
Det största felet hittar man normalt på jordpunkten. Den ärgar och förstör effektivt spänningen. Vanligast på gamla bilar som inte orkar starta. Varma kablar och man kliar sig i skallen tills man gjort rent jordflätan från batteriet!!
Användarvisningsbild
av Camel
#511850
12V-uttaget bak original matas enligt följande:
Från batteriet via huvudsäkring PF1 (150A) till elcentralen i motorrummet via säkring F3 (60A) via kabelstam med ett kontaktdon på vägen till elcentralen i bagageutrymmet via intern distributionspunkt via säkring FA6 (15A) via kabel till uttaget via inkopplad förbrukare i uttaget tillbaka via uttaget via kabel till chassie via chassie åter till batteri via kabel. Puh! :roll:

Alla dessa kontakpunkter i form av anslutningar, distributionspunkter och säkringar innebär en viss övergångsresistans med spänningsfall vid strömuttag som följd. Detta ökar säkert med tiden när kontaktytorna ärgar. Till detta kommer resistans i kablaget, men matningen från elcentralen i motorutrymmet till elcentralen i bagageutrymmet (som är den längsta) borde vara rätt grov (avsäkrad 60A).
Användarvisningsbild
av Variosboy
#511861
CalleV70 skrev:
Variosboy skrev:Det är skrämmaden va klena kablar det är i bilar många gånger!
Det hela slutade med att jag bytte kablar åt honom på orginallamporna och därmed skippade han extraljusinstallationen då det blev såpass mycket bättre ljus med kraftigare kablar..
Håller med att det är klent. Men för ordinarie "kan" det inte vara klent. 1,5 mm2 klarar lätt 10 A dvs 120 watt.
Spänningsfallet är teoretiskt under 0,5 volt. När motorn går har du dessutom mer än 12 V.
Det största felet hittar man normalt på jordpunkten. Den ärgar och förstör effektivt spänningen. Vanligast på gamla bilar som inte orkar starta. Varma kablar och man kliar sig i skallen tills man gjort rent jordflätan från batteriet!!
Det var mindre än 1,5 på Peugeoten. Snarare 0,75.
Användarvisningsbild
av Camel
#512015
En tumregel säger att endast 15% spänningsfall från märkspänning till en glödlampa halverar ljusstyrkan.
Användarvisningsbild
av smygaren
#512103
Variosboy skrev:
CalleV70 skrev:
Variosboy skrev:Det är skrämmaden va klena kablar det är i bilar många gånger!
Det hela slutade med att jag bytte kablar åt honom på orginallamporna och därmed skippade han extraljusinstallationen då det blev såpass mycket bättre ljus med kraftigare kablar..
Håller med att det är klent. Men för ordinarie "kan" det inte vara klent. 1,5 mm2 klarar lätt 10 A dvs 120 watt.
Spänningsfallet är teoretiskt under 0,5 volt. När motorn går har du dessutom mer än 12 V.
Det största felet hittar man normalt på jordpunkten. Den ärgar och förstör effektivt spänningen. Vanligast på gamla bilar som inte orkar starta. Varma kablar och man kliar sig i skallen tills man gjort rent jordflätan från batteriet!!
Det var mindre än 1,5 på Peugeoten. Snarare 0,75.
Det är nog 0.75 på V70II också. Garanterat inte 1,5mm²
/Smygaren
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#512125
Camel skrev:12V-uttaget bak original matas enligt följande:
Från batteriet via huvudsäkring PF1 (150A) till elcentralen i motorrummet via säkring F3 (60A) via kabelstam med ett kontaktdon på vägen till elcentralen i bagageutrymmet via intern distributionspunkt via säkring FA6 (15A) via kabel till uttaget via inkopplad förbrukare i uttaget tillbaka via uttaget via kabel till chassie via chassie åter till batteri via kabel. Puh! :roll:

Alla dessa kontakpunkter i form av anslutningar, distributionspunkter och säkringar innebär en viss övergångsresistans med spänningsfall vid strömuttag som följd. Detta ökar säkert med tiden när kontaktytorna ärgar. Till detta kommer resistans i kablaget, men matningen från elcentralen i motorutrymmet till elcentralen i bagageutrymmet (som är den längsta) borde vara rätt grov (avsäkrad 60A).
Precis, det är hela den långa kedjan som gör att det blir så mycket spänningsfall att spänningsvakten i boxen tror att batteriet är helslut och slår ifrån trots att boxen bara drar 45 W och har mjukstart ??:-/. Det är ju inte mycket mer än 4A.

Funderar på att dra en egen riktig kabel från batteriet. Som det är nu får jag köra med spänningsvakten frånkopplad vilket väl känns sisådär.
av fredrikwt
#512166
Jag kanske är trög, har läst även tråden som länkas, men jag fattar inte hur man får ström till ett uttag framför växelspaken, bakom konsolen. Där saknar jag verkligen ett... Kan nån förklara bättre? ?:-/
Användarvisningsbild
av smygaren
#512180
Bakom konsollen (bredvid växelspaken) så finns ett kontaktstycke till matningen av uttaget under luckan mellan framsätena och till uttaget för baksätespassagerarna.
Där kan man koppla på sig och dra 2 kablar till eget nytt uttag.

Man tar bort listen som sitter till vänster om främre passagerares ben (sitter med 4 clipps och ev. en liten dubbelhäftande tejp). En list som går på sidan av mittkonsollen.
Hoppas att det har klarnat något!
Kontakten är lättilgänglig.

/Smygaren

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t Det o[…]

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?