Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av limpan_ore
12Voltarn som jag jackar på är bunden till tändningen så den är inte på jämt. Jag får ta att jag grillar batteriet hårdare än vad som är rekommenderat. Att plocka ut det är iofs en rätt bra idé, jag ska kolla om det är en smidig operation.
av fn
limpan_ore skrev:12Voltarn som jag jackar på är bunden till tändningen så den är inte på jämt. Jag får ta att jag grillar batteriet hårdare än vad som är rekommenderat. Att plocka ut det är iofs en rätt bra idé, jag ska kolla om det är en smidig operation.
Observera att antennen inte vill ha 12 V utan 5. Bara så du inte grillar hela antennen... Jag köpte en traf av Brodit, samma enhet som sitter på den aktiva hållaren till min handdator. De hade inte den i sin produktlista men kundtjänst var tillmötesgående och fixade en till mig.
Jag har föregångaren av den tomtom-antenn du har och på den finns det en knapp för att starta antennen. Har man antennen under gallret går det ju inte starta antennen...
av limpan_ore
Jag har en cig-laddare till tomtomen som stabbar ner 12 till 5.

Testade lite med GPSen idag och som du säger fn så måste man trycka på knappen. Jag hade hoppats på att man inte skulle behöva trycka på knappen när man matade den med ström men så var det inte. Nu har jag tre alternativ antingen kör jag som jag skrev ovan att jag lägger den vid A-stolpen, eller så lägger jag den i anknytning till högtalargallret i mitten och det sista alternativet är att öppna upp gps´en och löda dit en egen switch som jag drar till en egen volvo orginalknapp brevid dstc och larmknappen.

Får se hur jag gör. Bilen min är en leasingbil genom jobbet som byts ut med 2-års interval så jag vill inte lägga ner för mycket jobb på det, men samtidigt är det kul när man vet att det är bra och ingenjörsmässigt gjort =).
av limpan_ore
Idag har jag labbat lite med volvon.

12V plockade jag ut ifrån ciguttagetsbaksida. Jag köpte en kabel på Volvo som var till för att göra det men det var helt fel den kabel var till något helt annat. Så jag fick bygga en egen Y-kabel men den byggdes på 10minuter med 4 spadkontakter. Det gick rätt smidigt så nu har jag 12V dragit till min lilla gömma där jag ska ha grejerna.

Det funkade klokrent att ha GPSen under högtalargallret så jag åkte till Volvo för att köpa en knapp att sätta på stereon. Men det visade sig att det inte gick att använda knapparna för att styra egna funktioner. Dom kopplas direkt in i bussen på stereon sen kan man inte komma åt switchningen. Är det så eller kan man hacka sig in i knappen på något sätt??
av Pebben
Borde ju gå, knappen i sig har ju en brytare i sig så det borde bara vara att mäta på kontakterna och se vilka som bryter?
av limpan_ore
Jo rent elektriskt ska det ju vara möjligt, problemet är att rent mekaniskt kommer man inte åt polerna för dom glider rakt in i stereons bussystem. En lösning är kanske att ha sönder bussen på knappen för att kunna komma på polerna men nu lutar det åt att jag lägger en lite brytare i förvaringsfacket bakom växelspaken.
av Pebben
Har sett att det finns knappar för extraljus, även lite "taxiknappar". Eftersom de är kopplade till ej Volvo original borde det inte vara busskontakter. Det är inte så att de finn någon variant av knapp som inte är buss?
av limpan_ore
En god vän till mig sade samma sak och vi ska in till Volvo idag för han har det stora nöjet att plocka ut en helt ny V70 så då kan jag gå in och snacka med killarna på elsidan och kolla med dom.
av Fred
Hehe, nu fick jag anledning att använda ett kul forum-ord jag snappade upp nyligen: Jag ber om ursäkt för denna "necroposting"!! :mrgreen:

Jag tänkte göra en snygg montering av min GPS-navigator och vill inte ha några synliga kablar. Eftersom min Navigon bara har en kabel, kombinerad ström och TMC-antenn, så blir det inte så komplicerat. Jag har skaffat en Brodit ProClip-hållare och skruvat fast den moddade originalhållaren till maskinen. Nu vill jag dra in kabeln genom ventilationsgallret som "fn" gjorde i sin bil (se mektipset han länkade till ovan) och hitta konstantström. "fn" tog ju strömmen från lampan i handskfacket vilket jag först tänkte göra men när jag kikade i VADIS-anvisningarna för att ta bort ventilationsgallret såg jag plötsligt en grej. Mellan de två gallren sitter ju hazardblinkersknappen!! :o Den borde väl ha konstantström?! Om detta är fallet är det ju busenkelt att få till monteringen! Jag behöver bara lossa ventilationsgallret, linda ihop kabeln och stuva in den bland luftkanalerna och tjuva plusströmmen från knappen!! :D

Vad tror ni, fungerar detta?!

Mvh
/Fred
Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]