Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#510971
Orkar inte söka runt överallt så jag överlåter frågan till er andra här!

Nämligen, kan man framställa Etanol och frakta det utan användning av fosila bränslen, eller användning av kol-el, kärnkrafts-el eller andra icke miljövänliga energikällor!?

Och i så fall, är verkligheten sån, eller använder man fosila bränslen för transporter och för att ta ner de växter som används till etanolen?
Användarvisningsbild
av SvenB
#510996
Nej det tror jag inte. Det transporteras nog med samma typ av tankfartyg och tankfordon som det fossila bränslet. Och de drivs nog med fossil energi.
av Rådlös
#511010
Om man vill jaga millimetrar och centiliter etc. etc. så kommer man naturligtvis inte ifrån en viss del fossilolja. Det finns uträkningar och undersökningar på sådana här exempel. Kolla http://www.etanol.nu

Nu kan man framställa etanol på många olika sätt. Om man tittar på några olika t.ex. Brasilien, så är det så att många fabriker använder restprodukterna, bagass heter det, (ungefär sockerrörshalm) till att elda i processen. Det är t.o.m. så effektivt att man får energi över till elproduktion, i dom bästa fallen. Sedan finns det naturligtvis raka motsatsen också, men i just Brasilien har man i alla fall koll på läget, även om inte alla tar det till sig.
Scania tillverkar som bekant konverterade dieselmotorer som går på ED95, ren etanol plus några tillsatsämnen. SL har kört bussar på detta i bortåt 25 - 30 år. Det har visats notiser och rapporter att skördemaskiner och transporter av sockerrör använder Scanias etanolmotorer i mer och mer utsträckning.

I USA är läget mycket sämre. Där odlar man majs för etanolproduktion. Och det gör man på traditionellt vis med jordbrukstraktorer och stora lastbilar för transporter. Sedan eldas fabrikerna med kol och olja.
Det lär vara en "ett till ett-vinst" på majsetanol i USA. Alltså: Man får ut lika mycket energi som man stoppar in. Sverige köper ingen etanol från USA. Man har dock börjat odla sockerrör för etanolproduktion i mindre skala, så det finns alltså.

I Sverige tillverkas etanol av spannmål. (Agroetanol i Norrköping) Det ger både ekologisk vinst och energivinst. Fabriken ligger granne med stadens fjärrvärmeverk, så dom ger och tar överskottsenergi av varandra. Dessutom tillverkar man djurfoder av resterna. Och du vet säkert redan att odlingsarealen för den svenska etanolproduktionen är 1/3-del av den arealen som EU har bestämt att Sverige skall låta ligga i träda. Alltså: Den får inte användas för livsmedelsproduktion inom EU.
Det är inte lika hög vinst som i Brasilien, men betydligt bättre än majsetanol från USA.
SEKAB i Örnsköldsvik experimenterar och forskar på etanol av cellulosa, men det är i stort sett bara experiment än så länge. Men det skulle kunna bli något i framtiden bara det finns pengar att omsätta i projektet. Kolla SEKAB.

Sedan finns det t.ex. den metoden som bl.a. Spanien och Frankrike tillämpar. Man gör etanol av dåligt, misslyckat vin. Man kan även få ut etanol från oljeraffinaderier, men det torde vara tämligen oekonomiskt i dagens läge.

Så dom stora transporterna: Båt och tankbilar går på fossil olja. Men just med tankbåtar finns det siffror på att det är mycket mer balanserade utsläpp än vad man kan tänka sig. Kolla det också på etanolsidan och gärna på BAFF, Gröna Bilister m.fl. också.

Sockerrör har ju den fördelen att det går att odla över större delen av den varma världen (där dom flesta U-länder finns) men då finns det politiska skurkar som bromsar detta. Många U-länder skulle kunna göra sig ekonomiskt oberoende om dom kunde odla sockerrör för etanolproduktion. Dom skulle kunna köpa sin mat på värlsdmarknaden och ändå få pengar över. Kolla Kooperation utan gränser.

Det finns många svar på din fråga och det beror väldigt mycket på utgångspunkten och hur du tänker och grundar din fråga. En sak är dock säker: Miljön tar hem den största vinsten med etanol.
av DrY
#511330
Variosboy skrev:Orkar inte söka runt överallt så jag överlåter frågan till er andra här!

Nämligen, kan man framställa Etanol och frakta det utan användning av fossila bränslen, eller användning av kol-el, kärnkrafts-el eller andra icke miljövänliga energikällor!?

Och i så fall, är verkligheten sån, eller använder man fosila bränslen för transporter och för att ta ner de växter som används till etanolen?
Man KAN, och kommer att bli tvungen när oljan blir dyrare. Men än så länge är systemet inte så utbyggt, så man använder en del fossil insatsvara. Närmare bestämt 4 %. Dvs för att odla, skörda, transportera sockerrör och sen tarnsportera etanolen till Rotterdam, blanda i 15 % bensin och frakta till din pump går det åt 4 MJ olja för varje 100 MJ etanol. Om du jämför med bensin så går det åt 14 MJ till uppumpning, transport, raffinering och sluttransport för varje 100 MJ bensin. För diesel är siffran 16 MJ. Du hittar siffrorna på EUs forskningsintituts hemsida: http://ies.jrc.ec.europa.eu/jec-researc ... s-jec.html
filen finns här http://ies.jrc.ec.europa.eu/uploads/med ... 181108.pdf

Det är dock inte riktigt rättvist att kräva att etanol ska ha hunnit bygga upp ett helt eget, parallellt system för odling och transporter efter bara några år. Det har ju tagit oljeindustrin 130 år att komma dit - så du får ju ge alternativen lite tid att komma ikapp. Sen ska vi inte glömma att oljan fortfarande subventioneras mycket kraftigt och att det därför är svårt att konkurrera utan att få motsvarande subventioner.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#511332
Tack för flera, och mycket bra svar! Inte massa propaganda som man oftast får i ansiktet när det ska diskuteras

Kräver inte att Etanolen ska vara självbärande ännu när det gäller att inte använda fosila bränslen, vara bara nyfiken på hur det ser ut idag. Det kommer såklart att ta ett antal år innan Etanolen -eller vilket miljöbränsle framtidens fordon kommer att drivas på- kan vara helt fritt från fosilbränslen.
av PTV
#511391
Frågan är ju bara varför denna olja blir så dyr i allt raskare takt när oljebolagen själv har garanterat en oljeproduktion ytterligare minst femtio till sextio år utan större avbrott.Anar en viss snikenhet hos en del oljeländers ledare samt inhemska regeringar som försöker beskatta ihjäl denna drivkälla (som bekvämlighetsinkomst för dessa regeringar) trots att den fortfarande har många årtionden på sig att leva som just bränsle.Det är ju samtidigt mycket bra att man försöker få fram dessa alternativa bränslen där t ex Sveriges kommuner fortfarande mellan varven stoltserar med nya eldrivna bilparker som om detta vore en revolution när de första bilarna för över hundra år sedan redan då var eldrivna och fortfarande så experimenterar man med denna eldrift i fordon.Varför då !?.

Så lång tid tog det ju inte ens på när att få fram en duglig explosionsmotor.Hur ser det då ut på allvar en kall vintermorgon i Sveriges framtid när någon miljon elbilar i kylan pluggas in till eluttaget när nuvarande elproduktion och priserna på denna är uppåt väggarna tokig.Kan det möjligtvis bero på att dagens bilindustri med oljebolag sköter sina affärer likt en maffia organisation där ingen utomstående ska kunna bestämma och påverka denna industri mer än på ett papper utan egentlig verkan och enstaka testbilar framställs för att allt ska se ut som om man gjorde tappra försök att få fram nya alternativ.Har ju redan visat sig från mindre nogräknade länder med hög fattigdom att denna etanol fått matpriserna att skjuta i höjden när denna matproduktion leds om till etantillverkning pga en högre lönsamhet !?.Ger mig tusan på att den sedan kommer att exporteras till Sverige som en form av billigare etanolalternativ.

Men så gör man väl inte i Sverige säger kanske någon.Jo precis lika mycket som man exporterar krigsvapen till länder i krig samtidigt som man skickar röda kors hjälp och insamlingar i Tv till samma länder.Det är suget efter pengarna som styr och inte rätt och fel som det brukar vara med andra ord.Det är samma bluffspel med dessa alternativa energikällor där allt ska gå att lösa men ännu har ingen lyckats bevisa detta i längden beroende på att några få med stor makt sköter hela spelet och lille Allan med sin nya biogasdrivna bil inbillar sig att han räddat kvarteret, staden och Sverige från en ekologisk undergång när industrin fortfarande är inriktad på råolja utan större angelägenheter att ställa om sin produktion i allt vad den nu tillverkar i denna bilväg.Inbillar du dig något annat så är du förmodligen ytterligare en perfekt kandidat till att gå och rösta en gång vart fjärde år i tron att din åsikt räknas. :D

En gigantisk megashow som stavas B-L-U-F-F för alla i detta hänseende som fortfarande ids att se och lyssna på eländet i tron att världen strävar efter en räddning med en alternativ energi som ska frälsa mänsklighetens behov i eviga tider.DEN FINNS PÅ LÅNGT NÄR INTE MER ÄN I SOMLIGAS FANTASI.Men som Svensk så ska man ju rädda resterande världs regnskogar och asiatiska slätter när dessa istället på allvar börjat köpa fordon som mycket riktigt fortfarande visar sig drivas på de gamla oljalternativen.Och då pratar vi om en folkmängd som får Sveriges invånare att verka vara osynlig.Påminner lite om dagens grundskola där man skickar iväg den mobbade och låter mobbaren gå kvar pga att det är ju så himla jobbigt att dra i rätt ände först och reda ut var problemet egentligen ställde till störst skada.

Sverige är ju bla lysande som introduktionsland i denna miljö / bränsle cirkus när vi ju har två inhemska biltillverkare vid namn Volvo och Saab !?.Nä visst nä.Dom sålde man ju till utlandet. ?:-/

Men vi har ju en himla bra elkraft.Öööhhh.Nähä, den var visst också såld till utlandet. ?:-/

Men att ta hand om våra medborgare som blivit sjuka av allt detta i t ex vården måste vi ju vara bra på !?.Nähä, inte det heller för där är flera stora utländska vårdbolag som årligen tjänar miljarder på vår sjuka Svenskar där du kanske blir skjutsad till akuten av en Dansk ägd Falk ambulans. ?:-/

Och blir du sjuk så kan du ju gå till ett Svenskt Apotek och hämta dina mediciner.Nähä, det var sålt det också till några utländska entrepenörer. ?:-/

Men kollektivtrafiken är vi säkert bra på att sköta.Nähä, inte det heller för där har man redan sedan lång tid tillbaka utländskt ägande i flera av dessa bolag. ?:-/

OSV osv osv ...

Men om lille Allan fortfarande i sin biogasdrivna bil i kvarteret fortfarande med ett leende på läpparna kan inbilla sig att läget är under full kontroll så varför inte gasa på du Svensk rakt in i evighetens tvivel om att visst gjorde vi rätt när hela omvärlden hade så himla fel för vi var minsann först ut i detta miljökrig även om ingen annan brydde sig det minsta mer än lille Allan i sin biogasbil, (som för övrigt tillbringade rent för mycket tid på den lokala bilverkstaden med sin bristfälliga bränlse konstruktion). ?:-/ :D
av DrY
#511511
Det som är väldigt intressant med el-bilar är att med elbolagen får oljebolagen äntligen en jämbördig motståndare. :D
Användarvisningsbild
av sveax
#511610
Spoiler »
PTV. Det där var en riktig salva. Mår du inte bra?

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]