Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LindgrenV40
Tjena
Jag har problem med motor-gången på min V40. Gasen i botten på högre växlar (3, 4, 5) på motorvägen så börjar motorn rusa efter ca 4000 varv utan att bilen fortsätter axxa. Blir då tvungen att snabbt släppa gasen för att få motorn att snabbt sjunka till rätt varvtal igen.

Ett par tillägg är att detta problem uppkom för flera månader sedan, varade i ca en vecka, hade ett uppehåll på ca 2 månader då bilen fungerade klockrent ända upp till 6000 varv på alla växlar och nu är tillbaka.

Ett annat tillägg är att felet uppkom direkt efter att jag hade bilen inlämnad för spänning av Wastegate
(160hk > 200hk.)

Någon som kan ge tips på vad detta kan vara för fel. Det jag tycker är mest mysco är att felet hade ett långt uppehåll innan det återkom.

MVH
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Låter som om lamellerna är på väg att ta slut.

Mvh GK
av olof102
Låter ju onekligen som att kopplingen är slut.

Kan vara så enkelt att lamellen är utsliten men kan också vara t.ex. packboxen på vevaxeln som inte håller tätt, och olja rinner ner och lägger sig mellan lamellen och tryckplattan.

Prova kör i 60-70 på 5:an, trampa ner kopplingen och varva motorn till 4000 varv. Ta sedan foten av kopplingspedalen i rask takt.
En frisk koppling hugger direkt och det känns som bilen tar ett litet skutt framåt, en kass koppling slirar kraftigt innan den får grepp.

Måste även passa på att kommentera "trimningen" du utfört. Bilen du rattar, är det en 2,0t eller en T4?
Du har elektrisk styrning av turbotrycket och ska därför INTE behöva ändra inställningarna på ackumulatorn/wastegaten.
Vill du ha mera effekt är det chippning som gäller. Enda gången du justerar wastegate armen är när du ställer in grundladdtrycket.
av LindgrenV40
Jag kör 2,0T och det var chippning hos Autotech. (Steg1)
Wastegaten justerade jag i efterhand för att få till det sista.

Jag återkommer efter att provat tipset med kopplingen. Har hört mig för på flera ställen och ALLA säger att det troligtvis är kopplingen, så det är ju onekligen det mest troliga. Ingen rolig utgift att byta denna. Dock fungerar dragläget väldigt bra, det är lätt att få iväg bilen och lätt att starta i backe utan mycket gas. Dock börjar den inte rulla mer och mer på dragläget utan drar iväg "ALLT PÅ EN GÅNG" högt upp på pedalen. Också tecken på slitage antar jag.

Men är nyfiken och undrar, hur förklaras det att mitt motor-problem kunde upphöra i flera månader och sedan bara komma tillbaka.

MVH
av olof102
Det du beskriver att kopplingen tar allt högre upp och att "allt kommer på en gång" låter ju precis som en utsliten lamell.

Är beredd att sätta en peng på att kopplingen är slut! När du ändå har nere lådan för att byta sätt dit en T4 koppling som t.om. är billigare än 2,0t kopplingen och tål mer effekt.

Förresten, får man fråga hur långt bilen har rullat i dagsläget?
av LindgrenV40
Att sätta dit en kraftfullare koppling än original har jag fått rekommendationer från flera källor. Och vilken koppling som kommer bli bäst anpassad antar jag att de har koll på hos Autotech där jag kommer att lämna in min bil.

Är lite nyfiken på om en ny koppling kan ge några andra roliga/positiva fördelar. TEX bättre axx.
Självklart får du fråga hur långt bilen har gått och svaret är 17.500 mil. Är i mycket bra skick, förutom kopplingen (uppenbarligen).
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Accet förbättras inte men du kommer att ha fler bekymmersfria mil när det gäller kopplingen.

Mvh GK
av LindgrenV40
Har nu varit ute och testat 100%. Såhär är det exakt. Felet uppstår i svagare uppförsbackar, på en lutande motorväg exempelvis. På plan mark eller i nedförsbacke kommer jag utan problem upp i 5500varv på 4an växel.
När jag kör på lutande vägar orkar bilen sig upp till 4000varv, där stannar varv och hastighet trotts att gasen fortfarande är i botten. Blir då tvungen att trycka ned kopplingen för att växla till 5an, därav rusningen upp till 6000varv innan kopplingen släpps upp igen. Så felet är alltså att bilen inte går över 4000varv vid lite motstånd.

Provade även tipset att köra i 70km/h, lägga i 5an, trycka nedkopplingen och varva upp till 6000varv för att sedan fort släppa kopplingen igen. Ett ytterst litet ryck sker, knappt så det känns.

Provade också dragläget vid stillastående. Du kan lyfta kopplingen till hälften utan att det händer någonting, sedan börjar bilen låta lite och rulla väldigt svagt, det är först när pedalen är uppe till ca 3/4 som bilen tar tag och rullar iväg.

Talade också med en verkstadskille på Autotech. Han misstänkte gamla tändstift som helt enkelt inte skulle orka med. Han sa att när man chippar en bil så bör man byta till starkare tändstift än original.

Vad kan vi nu dra för slutsats, supertack för all hjälp. Ett sista inlägg från en bilkunnig så har jag nog all info jag behöver för att börja jämföra verkstadspriser.

MVH
av LindgrenV40
Bilen fungerar nu bra igen, axxar utan problem på 4an upp till 6000varv och gamla symtomerna är borta helt och hållet, IGEN. Får se hur lång tid det dröjer innan felet uppvisar sig igen. Har alltså inte gjort någon förändring utan bilen läker sig själv av någon konstig anledning som vi ej kom fram till. Har någon en ide varför den beter sig såhär så vore det kanon att få läsa ett inlägg.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan även vara att du inte längre kör på dåliga lameller utan på stålet.

Mvh GK

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]