Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dahlett
Hej.. Jag har en volvo 945 b230ft -96 som går ryckigt när jag gasar, ibland dör den när jag kör, och när jag gasar hårt så hugger den ungefär som att man skulle låsa däcken väldigt snabbt men motorn dör inte. vet inte vad som kan vara fel, men jag har bytt tändkablar, tändstift, rotor och fördelarlock. så tändningen är det inte som spökar. Är det någon som haft liknande problem så kom gärna med tips på vad som kan vara fel.
(lambdalampan lyser och den ska kollas och jag ska även söka felkoder)

Tack på förhand dahlett
Senast redigerad av 1 dahlett, redigerad totalt 0 gånger.
av bodhii
Har du uppställt laddtryck? Ladddade för hårt med min och då högg det med kickdown på 4an och 5an. Kollat bränslefilter?
Låter som ditt problem är antingen soppa eller luftrelaterat.
Edit: du kanske ska kolla luftfiltret också, om det inte är rengjort/bytt nyligen.
av dahlett
bodhii skrev:Har du uppställt laddtryck? Ladddade för hårt med min och då högg det med kickdown på 4an och 5an. Kollat bränslefilter?
Låter som ditt problem är antingen soppa eller luftrelaterat.
Edit: du kanske ska kolla luftfiltret också, om det inte är rengjort/bytt nyligen.
Laddet ligger på 1 bar men det hugger vid 0,7 ibland när laddet kommer. luftfiltret är nytt så det bordet det inte vara,
av bodhii
Mysko detta, men jag tror att du ska sänka laddtrycket tills du blir av med hugget! prova gå ner till 0,5 vilket väl är orginal för en fulltryckare? Slutar det hugga då så måste det väl bero på att det inte tillförs tillräckligt med soppa? Eller är jag ute och cyklar nu?
av bodhii
Jag är också nyfiken att ta reda på vad det är som gör att det hugger. Det måste väl finnas nån mer här inne som har uppställlt laddtryck och har varit med om samma fenomen eller?
Användarvisningsbild
av Jonnish
dahlett skrev:kanske skulle vara bra.. men kan det vara ett "överladdnings skydd" som hoppar in, och att turbon är för liten?
Sitter det överladdnings skydd på rödblockarna? Tror inte jag men jag kan ha fel.

Jag tvättar mina bilar varje vecka, handtv&au[…]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]

Värde på på min V60

Precis som Lövet skrev. skroten? verkligen in[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]