Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
har nog varit billigast för dig att glädja dina instrument i suget bakom lastbilens 86-89 KM verklig fart
Isak
av PTV
P.S. Glömde ju nämna att jag tagit bort reservhjulet.Helt vansinnigt att frakta runt på när jag med alla bilar jag ägt inte använt något av dessa reservdäck en enda gång under ca trettio år.Finns ju säkert en bra ekonomisk förklaring till varför dagens nya bilar har en reserv(burk) istället för detta reserv(hjul). :D
av *pettson*
Samma att alltid gå på toaletten innan man åker. Det brukar resultera i viktnedgång, om än kanske inte alltid så stor. Det är också onödigt att frakta runt skräp i kroppens mening. :wink:
Då blir det väl bäst att köra med så lite bensin i tanken som möjligt också, alla fall om man ändå passerar macken varje gång man är ute och kör :-)-) 50-60 liter soppa väger massor av kilo :mrgreen:
av *pettson*
vetten skrev:Då blir det väl bäst att köra med så lite bensin i tanken som möjligt också, alla fall om man ändå passerar macken varje gång man är ute och kör :-)-) 50-60 liter soppa väger massor av kilo :mrgreen:
Ett kalastips faktiskt.. :-)-)
av PTV
Har hört och läst på diverse platser på nätet att ett luftfilter som gör att motorn får lättare att andas kan dra ner benisförbrukningen med ibland upp till en deciliter per mil.Om då detta verkligen stämmer så vore det ju en bra ide med att skaffa sig ett race filter modell bättre rent kvalitetsmässigt för motorn i det långa loppet om det nu medför att jag samtidigt kan spara på denna bensin.
NÅGON SOM VET HUR DET FÖRHÅLLER SIG OCH INTE ENBART GISSAR. ?:-/ :D
Ett bra sportfilter får givetvis motorn att andas lättare, men när du ECO-kör så är du knappast uppe i stora luftvolymer som ska passera filtret..

I runda slängar betalar du 500:- för ett sportfilter och det tror jag inte du kan spara in på något sätt faktiskt..
av *pettson*
Som sagt det kan vid rätt tillfälle ge upp till ett par hk med ett bra sportfilter. MEN det är på högvarv, tvärtemot det man försöker göra med ecodriving.
Ang. smala däck så gjorde det marginell skillnad, typ bara en cl per mil. Såvida dom inte är extremt breda...

Detta enligt teknikens värld som gjort ett test jag hitta i en tidning på jobbet.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Jag tillämpar själv Eco-driving och försöker vara så proaktiv man kan genom att använda motorbroms i största möjliga utsträckning. jag håller 95 km/h på mätaren, vilket utmynnar i att min S40 2.4i numera dricker 0,8 blandad körning, mot 0,95 tidigare. Jag upplever att bilen blivit törstigare efter 2.0 servicen, men det kan förstås vara friktionsdäcken som spelar ett spratt mot vad jag minns att bilen drog tidigare. hursomhelst så ska sommardäcken på snart och några kallar mornar har det varit, då går det lite extra soppa. 0,15 liter besparing á 200 mil ger en besparing på 420 kr per månad, eller motsvarande en halv tank bensin. Inte bara plånboken som mår lite bättre, även naturen. Ska bli spännande att se hur snålt man kan få nya bilen att gå, när den kommer i maj.

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]