Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ziggeman
Tja, som topic lyder, så har jag en v40 2.0t BSR steg 2 chippad/trimmad, årsmodell -99. Bilen har fungerat klockrent tills idag! Efter att jag hade släppt på lite gas på motorvägen idag för att varva ut den lite, så gick allt som det skulle tills jag låg på 5.000 varv på 4:e växeln, då började den "puttra" lite, precis som det fick för lite bensin, så jag lade i 5:e växeln och den betedde sig konstigt. Efter ett tag så varvade jag ner, körde av motorvägen och rullade in mot en parkering för att undersöka problemet. Jag stängde inta av motorn, för att dels kolla vad det kan vara, sen för att kyla ner turbon. Då när den står på tomgången är det nästan som den ger upp ibland, men den dör aldrig. Jag frågade en polare som trodde det kunde vara tändstiften, spridarna, och jag själv trodde att det eventuellt är bensin pumpen, som en del haft problem med, som jag läst bl.a. här på forumet. Ett till problem jag sett många har verkar vara magnetventilen? samt tomgångs "manicken", fast så verkar inte fallet vara hos mig. En till sak ska klargöras, den har nyligen blivit tvättad inför våren nu, samt motortvättad. Så det kan ju kanske läckt vätska in under kablar eller diverse slangar/saker. Hela dagen har problemet uppstått sedan jag drog på motorvägen, innan dess gick den hur fint som helst, och om det läckt efter tvätten, får jag hoppas det torkar bort snart. Vore snällt att få lite tips, och hjälp om ni tror er veta var felet kan vara. Lägger även upp 3 st filmsnuttar som jag filmade idag för att kunna få lite tips. Tack på förhand!

P.S. man hör att det knackar lite med. D.S.

EDIT: Tog bort YT ifrån denna text.
Senast redigerad av 2 ziggeman, redigerad totalt 0 gång.
av ziggeman
verkar inte få YT länkarna att fungera, här kommer de som externa länkar istället:

- Motor krångel 1

- Motor krångel 2

- Motor krångel 3

- Motor krångel 4

- Motor krångel 5

- Motor krångel 6

EDIT: Lade upp 3 nya filmer, som kanske kan hjälpa lite mera :D
Senast redigerad av 2 ziggeman, redigerad totalt 0 gång.
av rudarmy
Då när den står på tomgången är det nästan som den ger upp ibland, men den dör aldrig
kan ju vara så att det finns vätska i runt nån tändspole alt nån spricka i tändspolen!

MENJag skulle säga att det är fullständigt normalt. Finns en liten bugg i våra bilar där motorn stannar om vissa kriterier uppfylls. Jag har fått uppleva det vid några tillfällen under mina 2 år med bilen. Det har vid varje tillfälle inträffat när jag varvat ur bilen på tvåan och sedan direkt frikopplat samtidigt som jag släppt gasen och bromsat. Då droppar varvtalet så fort att TOMGÅNG smotorn inte hinner reagera innan varvet sjunkit så lågt att motorn t o m stannat.
Vissa har försökt sig på lösningar med att borra ett hål i spjället för att undvika att varvet ska kunna sjunka för lågt.
Men i ditt fall skulle jag säga att det är helt normalt.

OT såg att du hade lite låg temp bör va 1 streck till! kolla mängd kylvätska alt byt termostat.
å du! fyll på spolarvätska:)

mvh bengt
av ziggeman
Ok, tacksam för det snabba svaret Begnt, blir till att se över tändspolen till helgen, just nu är det snö ute, och då får bilen stå över sitt kasst idag just. Angående spolarvätska så finns det redo och klart i bilen, jag ska bara få tummen ur att fylla på :) sen får jag även se över kylarvätskan, men jag tror inte den hann att bli tillräckligt varm i motorn bara då jag filmade 3:e gången (har inte långt att åka till jobbet direkt). Tacksam för svaret du gav mig, känns som att jag kommer någon vart med lite hjälp :D

Mvh Patrik
av olof102
Min S40 2,0t betedde sig precis likadant som din efter jag hade motortvättat den.

När jag lyfte upp tändspolarna stod där pölar med vatten i tändstifsgroparna. Kolla upp det!
av ziggeman
Hej, tack för svaren alla, jag har inte rört bilen sedan snön dök ner igen, men jag hade tänkt mig att gå ut och testa den idag igen, ser ut att vara bättre väder idag. Återkommer med resultat :)
av ziggeman
Uppdatering som väntat :D Nu har jag vart ute i det fina vädret idag och pillat med bilen, har då kommit fram till att det inte vart någon vatten läcka eller vätska alls. Men, det var en tändspole som hade spruckit, så nu får jag åka och inhandla en ny tändspole, för som någon sagt i denna tråd tidigare så vart den tändspolen också trasig. Det jag nu undrar är vilket pris en tändspole kan gå på?

Tacksam för alla svar jag fått med, så super det kan vara att vara med i ett forum ibland :D

Bild

EDIT: Lade till en bild på tändspolen.
av ziggeman
Ok, har idag bytt ut den trasiga tändspolen mot en ny för 705 :- hos Volvo med Volvokort. Det verkar ha löst problemet med varvningen jag hade iaf. och att bilen nu går som den skall när man kör den. Dock har det nu uppstått 2 problem till, det ena är kanske inget problem, men ett problem är det där. Provkörde på 4:ans växel igen och den gick fin fint över 5000 varv denna gången.

Problemet är nu att efter bytet, så när motorn blir varm, då går bilens tomgång väldigt upp och ner, från 800 varv ner till 300-400 varv, då och då, när jag står stilla. Den gör inte så hela tiden, men det kommer i omgångar. Kan det ha med "tomgångs motorn" att göra tro? Eller fortfarande med tändspolarna / tändstift / tänd-kablarna att göra? Eller kan det ha med magnetventilen och göra, som jag sett en del har problem med?

Den andra saken som kanske inte är något större problem är att när jag stängde av bilen, så kom det ut något knarrande ljud från bilen tills den var död. Hände inte alltid så, men det har hänt förr.

har även ska tilläggas fyllt på med motorolja idag, då jag såg att strecket närmade sig "min" och den ska ju helst vara mellan "max" och "min" så 0.5 liter fick motorn i sig.

Det kommer komma upp lite YT länkar här så fort de blivit uppladdade. Tacksam för svar.

- Oljud vid avstängningen av bilen. Knackar till :(

Fick inga bra tagningar på det med tomgången, har en film där, men det blåser ute :(

- Tomgången och blåsten :(

- Tomgången nr. 2. Inte lika bra/tydlig.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]