NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
När jag bygger en V50 D3 med automat står det 5-stegad automatlåda när jag väljer växellåda. Klickar jag på Mer under D3-emblemet (på samma sida) står det 6-stegad Geartronic automatlåda, vad är det som gäller?

Följdfrågan blir då - någon som har, eller har kört, en S40/V50 D3 med automat som kan berätta lite hur denna känns?
av Kluster
Ah, äntligen, tack! :)

Känns som att e-broschyren av Volvo V50 behövs uppdateras lite, den är från april 2010 ser jag nu...
av Kluster
Ingen som har en D3 automat eller som har provkört en som kan ge lite input?
Användarvisningsbild
av hollan
har kört 2st d3 aut i dag en v50 och en s40 och dom bägge var helt nya 2011 och dom hade tc-80 lådan alltså samma låda som kom i storebror v70 redan 06 och är geartronic 6 stegs och den motorn och lådan i den (lilla) bilen gjorde sej riktigt bra oaser rappare och trevligare än d2 lätt värt extra kostnaden du har säkert igen det den dagen du säljer med kan bara rekomondera och lite off pic
d3 har dubbla kromade synliga slutrör 8)
av Kluster
Tack för infon, låter lovande!

Hann du med stadskörning och även landsväg?

Ev kommer jag få provköra en V50 D3 automat nu på lördag, håller tummarna :)
Användarvisningsbild
av hollan
nä de blev inga långa runder har redan en ny bil själv så jag prova mest för sakens skull men som sagt d2 är rena stenkrossen jämfört med d3
av Kluster
Fick en provkörning idag och jag är mycket imponerad av denna vita V50 D3 MY11 med automat. Till råga på allt var den utrustad med R-design + 17" vinterdäck. Give me!

Motorljudet går knappt att avgöra om det var en 5-cylindrig bensinare eller diesel jag körde när man t o m gav fullgas. Verkar vara stor förbättring i ljudisolering jämfört med min 2,0D MY08 dock med manuell växellåda.

Lite offtopic - upptäckte att det var DRL-ljus monterat där dimljusen sitter dvs LED-varselljus. Om det är standard eller tillbehör från MY11 vet jag inte, dock har jag läst att detta kommer ingå i Classic-modellen MY12.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]