Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Du vet ju vart han jobbar så det är väl inte svårare än att gå in på jobbet och häva köpet inför hans arbetskamrater och vara mycket tydlig med bilens problem. Det är inget att dra in konsumentverket i alls egentligen då du uppenbarligen inte hissat bilen och gjort din undersökningsplikt eller hur?..
av bokkoo
*pettson* skrev:Du vet ju vart han jobbar så det är väl inte svårare än att gå in på jobbet och häva köpet inför hans arbetskamrater och vara mycket tydlig med bilens problem. Det är inget att dra in konsumentverket i alls egentligen då du uppenbarligen inte hissat bilen och gjort din undersökningsplikt eller hur?..

Tanken är att jag ska åka förbi hans jobb.
Men tyvärr så bor jag lite över 30 mil bort. Så jag hinner inte på vardagen.
Och helger är jag inte säker på om dom har öppet.
Lite mycket på jobbet just nu, så ledigt har jag inte kunna tagit... inte än i alla fall.

På konsumentverket så säger dom att man är skyldig att kontrollera bilen i den mån det är möjligt.
När jag köpte bilen så var klockan mycket sent och ingen öppen mack i närheten tyvärr. Annars hade jag självklart hissat upp bilen och kollat. Men det står även att säljaren även är skyldig att informera om brister. Att han skriver att bilen säljs i "Befintligt skick" har tydligen ingen styrka bakom sig enligt konsumentverket. Dom menar på att han fortfarande är skyldig att informera om problem m.m. annars blir han ersättningsskyldig.
Många avtal om bilköp innehåller skrivningen att ”bilen säljs i befintligt skick”. Observera att klausulen ”befintligt skick” inte är en total friskrivning som innebär att säljarens ansvar för fel avtalas bort. En bil kan även om den har sålts i befintligt skick vara felaktig enligt köplagens felbestämmelse och säljaren får stå för dessa fel om:

* säljaren vid köpet har lämnat upplysningar som är felaktiga och som köparen kan antas ha rättat sig efter,

* säljaren inte har upplyst köparen om viktiga förhållanden som säljaren måste antas ha känt till vid köpet och som köparen har räknat med att bli upplyst om ,

* bilen är i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med hänsyn till priset och övriga omständigheter.
av *pettson*
Absolut visst är det så, under förutsättning att han visste om felet själv. Vilket då plötsligt är din lott att bevisa.. Felet är inte så uppenbart att även han kan låta bli att hissa bilen för att hitta det eller hur? Med andra ord hänger problemet kvar hos dej själv. I din undersökningsplikt ingår det definitivt att hissa bilen och att även provköra bilen ordentligt. Däremot är det ingen som förutsätter att du är kompetent mekaniker och kan allt om bilen. Men det som är visuellt trasigt är ju även trasigt ur teknisk synpunkt.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag förstår om Du är besviken, men att börja processa kan kosta en del. Är Du annars nöjd med bilen så förr eller senare hittar Du delarna till ett bra pris förhoppnings vis.
av bokkoo
Tycker det är grymt synd att det inte finns nån rättvisa när det gäller privatpersoner. Hade det vart ett företag så hade allt gått mycket lättare. varför?

Jag ska försöka att åka dit på fredag och tala med han. Om inte det går så ska jag kolla om jag kan göra en polisanmälan.

Sen så får jag väl bara gå vidare och vänta tills jag hittar en lite billigare men fungerande del. Bara väldigt irriterande när folk håller på såhär.
Men nu har jag ju fått mig en viktig erfarenhet.

Till er andra som har planer på att köpa bil och riskerar att ha lika otur som jag, så finns det ett kontrakt på http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop ... vatperson/ som ni kan använda er av för att underlätta efter köpet. Vägrar säljaren det så är det tydligt något fel.

Tack för hjälpen allihop.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]