- sön 06 mar 2011, 20:16
Vad gäller utsläppen kan man ju enklet prova själv, startar jag upp min partikelfiltrerade avgasrende motorn med katalysator i garaget på morgonen så märks varken rök eller lukt, drar man igång värmaren i garaget innan man kör ut så blir det ju rök och lukt så man tror att man är tillbaka i gamla sovjet på 60-talet där alla körde lastbilarna på högsvavlig tjockolja, det luktar satan och till på köpet så sätter det sig i kläderna så man luktar böckling hela dagen.
Bara för att det är "tillåtet" innebär inte att det är möjövänligt, det är ju tex tillåtet för lastbåtarna att ha 30.000 ggr så mycket försurande svavel/liter i dieseln, det gör det inte miljövänligt.
I går parkerade jag brevid en sprillans XC60 utaför köpcentrat, öraren hade lämnat dieselväramren på och jag råkade stå i vindriktningen från XC60an och det osade och luktade verkligen vedervärdigt, att förbränningen skulle vara total och fullständig är ju rena skämtet, satan i gatan vad det osade och luktade, jag fick in oset i min bil när jag öppnade dörren och fick sedan lida av oset under lång tid. Huvvaaa
LasseKongo skrev:Nope, vi snackar inte stora Bensin V8:or, de suger i sig 5 liter bensin per timme på tomgång. Jag har provat min D5a och den drar obetydligt mer än värmaren, under litern per timme så om jag står på tomgång eller om jag kör värmaren går på ett ut i förbrukning, + att man får fullladdat batteri om man står på tomgång.VolvoB20 skrev:Enligt några inlägg i denna diskussionen http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... armare-348 påstås det att det inte behövs någon rening, någon annan som vet om påståendet är sant ? Låter inte helt orimligt, annars tror jag inte det hade varit tillåtet att ha bränslevärmare, åtminstonde inte utan minst en ny "miljöskatt"Steff 99 skrev:Värme blir det väl även i en hybrid, förmodar att det finns en bränslevärmare som i Volvos övriga dieselbilarDå är det ju rätt sjukt. Istället för att använda dieseln i motorn, få värmen på köpet och avgaserna renade med EGR, Flervägskatalysator och partikelfilter så bränner man upp den i dieselvärmaren och släpper ut alltihop helt utan rening.
Har för mig att en standard Webasto drar 0.6 liter/h vid full effekt, kör man en D5 motor drar man ju säkert runt 5 liter/h beroende på förhållanderna, så så dumt är det nog inte. Det är ju inte någon större del av året som det är -20 heller.
Vad gäller utsläppen kan man ju enklet prova själv, startar jag upp min partikelfiltrerade avgasrende motorn med katalysator i garaget på morgonen så märks varken rök eller lukt, drar man igång värmaren i garaget innan man kör ut så blir det ju rök och lukt så man tror att man är tillbaka i gamla sovjet på 60-talet där alla körde lastbilarna på högsvavlig tjockolja, det luktar satan och till på köpet så sätter det sig i kläderna så man luktar böckling hela dagen.
Bara för att det är "tillåtet" innebär inte att det är möjövänligt, det är ju tex tillåtet för lastbåtarna att ha 30.000 ggr så mycket försurande svavel/liter i dieseln, det gör det inte miljövänligt.
I går parkerade jag brevid en sprillans XC60 utaför köpcentrat, öraren hade lämnat dieselväramren på och jag råkade stå i vindriktningen från XC60an och det osade och luktade verkligen vedervärdigt, att förbränningen skulle vara total och fullständig är ju rena skämtet, satan i gatan vad det osade och luktade, jag fick in oset i min bil när jag öppnade dörren och fick sedan lida av oset under lång tid. Huvvaaa
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.