Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
LasseKongo skrev:
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Värme blir det väl även i en hybrid, förmodar att det finns en bränslevärmare som i Volvos övriga dieselbilar
Då är det ju rätt sjukt. Istället för att använda dieseln i motorn, få värmen på köpet och avgaserna renade med EGR, Flervägskatalysator och partikelfilter så bränner man upp den i dieselvärmaren och släpper ut alltihop helt utan rening.
Enligt några inlägg i denna diskussionen http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... armare-348 påstås det att det inte behövs någon rening, någon annan som vet om påståendet är sant ? Låter inte helt orimligt, annars tror jag inte det hade varit tillåtet att ha bränslevärmare, åtminstonde inte utan minst en ny "miljöskatt"
Har för mig att en standard Webasto drar 0.6 liter/h vid full effekt, kör man en D5 motor drar man ju säkert runt 5 liter/h beroende på förhållanderna, så så dumt är det nog inte. Det är ju inte någon större del av året som det är -20 heller.
Nope, vi snackar inte stora Bensin V8:or, de suger i sig 5 liter bensin per timme på tomgång. Jag har provat min D5a och den drar obetydligt mer än värmaren, under litern per timme så om jag står på tomgång eller om jag kör värmaren går på ett ut i förbrukning, + att man får fullladdat batteri om man står på tomgång.

Vad gäller utsläppen kan man ju enklet prova själv, startar jag upp min partikelfiltrerade avgasrende motorn med katalysator i garaget på morgonen så märks varken rök eller lukt, drar man igång värmaren i garaget innan man kör ut så blir det ju rök och lukt så man tror att man är tillbaka i gamla sovjet på 60-talet där alla körde lastbilarna på högsvavlig tjockolja, det luktar satan och till på köpet så sätter det sig i kläderna så man luktar böckling hela dagen.

Bara för att det är "tillåtet" innebär inte att det är möjövänligt, det är ju tex tillåtet för lastbåtarna att ha 30.000 ggr så mycket försurande svavel/liter i dieseln, det gör det inte miljövänligt.

I går parkerade jag brevid en sprillans XC60 utaför köpcentrat, öraren hade lämnat dieselväramren på och jag råkade stå i vindriktningen från XC60an och det osade och luktade verkligen vedervärdigt, att förbränningen skulle vara total och fullständig är ju rena skämtet, satan i gatan vad det osade och luktade, jag fick in oset i min bil när jag öppnade dörren och fick sedan lida av oset under lång tid. Huvvaaa
av perhall
Knappt 1 l/t med D5 låter rimligt, mina bensinsexor har legat kring 1,4-1,5l/t när jag kunnat kolla.

Ja, märkligt det här med utsläppen. Undra hur omfattningen av utsläppen från värmaren vid normalkörning och ett par hundra användningstillfällen per år är jämfört med t ex förbättringen från EURO4 till EURO5??!
PH
Användarvisningsbild
av LasseKongo
LasseKongo skrev:
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:
Då är det ju rätt sjukt. Istället för att använda dieseln i motorn, få värmen på köpet och avgaserna renade med EGR, Flervägskatalysator och partikelfilter så bränner man upp den i dieselvärmaren och släpper ut alltihop helt utan rening.
Enligt några inlägg i denna diskussionen http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... armare-348 påstås det att det inte behövs någon rening, någon annan som vet om påståendet är sant ? Låter inte helt orimligt, annars tror jag inte det hade varit tillåtet att ha bränslevärmare, åtminstonde inte utan minst en ny "miljöskatt"
Har för mig att en standard Webasto drar 0.6 liter/h vid full effekt, kör man en D5 motor drar man ju säkert runt 5 liter/h beroende på förhållanderna, så så dumt är det nog inte. Det är ju inte någon större del av året som det är -20 heller.
Nope, vi snackar inte stora Bensin V8:or, de suger i sig 5 liter bensin per timme på tomgång. Jag har provat min D5a och den drar obetydligt mer än värmaren, under litern per timme så om jag står på tomgång eller om jag kör värmaren går på ett ut i förbrukning, + att man får fullladdat batteri om man står på tomgång.

Vad gäller utsläppen kan man ju enklet prova själv, startar jag upp min partikelfiltrerade avgasrende motorn med katalysator i garaget på morgonen så märks varken rök eller lukt, drar man igång värmaren i garaget innan man kör ut så blir det ju rök och lukt så man tror att man är tillbaka i gamla sovjet på 60-talet där alla körde lastbilarna på högsvavlig tjockolja, det luktar satan och till på köpet så sätter det sig i kläderna så man luktar böckling hela dagen.

Bara för att det är "tillåtet" innebär inte att det är möjövänligt, det är ju tex tillåtet för lastbåtarna att ha 30.000 ggr så mycket försurande svavel/liter i dieseln, det gör det inte miljövänligt.

I går parkerade jag brevid en sprillans XC60 utaför köpcentrat, öraren hade lämnat dieselväramren på och jag råkade stå i vindriktningen från XC60an och det osade och luktade verkligen vedervärdigt, att förbränningen skulle vara total och fullständig är ju rena skämtet, satan i gatan vad det osade och luktade, jag fick in oset i min bil när jag öppnade dörren och fick sedan lida av oset under lång tid. Huvvaaa

Var nog inte så tydlig men jag tänkte att man kör sin laddhybrid på el och inte vill slösa batteri på att värma bilen, jämfört med om man _kör_ sin D5 utrustade Volvo, d.v.s. inte på tomgång bara för att värma.
I hybridfallet förbrukar man då ett antal Kwh el + max 0,6 l/h för värmen. Kör du vanlig D5:a i ex. 80 Km/h med 0.6 l/mil får du en förbrukning på 4,8 l/h. Frågan är vilket som är bäst, hybriden har ju klart lägre bränslekostnad, men om skiten från värmaren släpps ut orenad kanske det inte är så lyckat miljömässigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Fick detta i min mailbox nyss:

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 8604094.ab

Men V60 Hybrid kommer tydligen bara säljas vit. Men så var det ju redan på Henry Fords tid: Man kunde få T-Forden i vilken färg man vill, bara man ville ha svart.
av grålle1
KKR skrev: Men V60 Hybrid kommer tydligen bara säljas vit.
Är väl bara en konceptbil och för att den skall "vara lite extra" har man valt denna färgen, så tolkar iaf jag texten! "Volvo V60 Plug-in Hybrid har lackats i en vit speciallack från Dupont"
Användarvisningsbild
av StringerBell
Lägger till en sak:

En förkrossande majoritet av alla bilresor är under 5km. Tänk er in i situationen att alla bilar byttes ut mot laddhybrider och att laddstolpar fanns överallt...
av Amli
StringerBell skrev: En förkrossande majoritet av alla bilresor är under 5km
Jag skulle nog säga att säkert 80% med min privata bil är det... :oops:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är lite märkligt att inte alla elhybrider varit laddhybrider från början. Kan inte vara komplicerat rent tekniskt när väl hela batteripaketet är på plats.
av grålle1
StringerBell skrev:Lägger till en sak:

En förkrossande majoritet av alla bilresor är under 5km. Tänk er in i situationen att alla bilar byttes ut mot laddhybrider och att laddstolpar fanns överallt...
Du menar väl 50km.. eller? Får isf håller jag med, inte annars.
Användarvisningsbild
av StringerBell
grålle1 skrev:
StringerBell skrev:Lägger till en sak:

Du menar väl 50km.. eller? Får isf håller jag med, inte annars.
Jag överdrev visst lite. Men det är fortfarande 5km det handlar om.

Hälften av alla resor är mindre än 5km.

http://svt.se/2.33686/1.1566219/halften ... ik_1566219
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18
Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]