Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Har ägt en 740 någon vecka och den har gått som en klocka.
Idag när jag skulle ut och åka så startade jag den som vanligt, men märkte att tomgången hoppade lite väl högt och tänkte att nej, jag hade inte foten på gasen. Lade i backen och släppte koppling samtidigt som jag gav gas, då ville den dö.
Kopplade ur och då fladdrade tomgången rejält mellan kanske 700 och 1500varv. Släppte kopplingen igen och gasade då dog den.

Det e precis som att den inte skulle få soppa eftersom den e så klen.
Men det e fullt i tanken.

Någon som har en lösning?
Du kan också ha en kärvande tomgångsluftventil (tomgångsmotor) eller läckor i luft eller vacuumslangar. Andra ställen det kan läcka är packningar vid spjällhus eller insugsgrenrörspackning, inte sällan under insuget. Du kan använda lite startgas för läcksökning, spruta runt slangar och packningar och om motorvarvet går upp har du hittat en läcka.

Mvh GK
Det så kallade spridarreläet brukar sitta vid expansionskärlet (svart relä). Ta ur systemreläet (avlångt vitt relä) som sitter till vänster bland andra reläer bakom askkoppen. Öppna båda de nämnda reläerna och löd om alla lödpunkter eftersom dessa reläer brukar vara drabbade av s.k. kallödningar.

Hjälper inte detta så får du börja felsöka. Börja med att kontrollera säkringar. Byt luftfiltret samt bränslefiltret som sitter bredvid tryckpumpen under bilen. Kontrollera samtidigt funktionen hos nämnda pump men gör funktionskontrollen innan du byter filtret för det är inte bra att ha bensinspill då man kanske behöver koppla direktström till pumpen för att kolla den. Kontrollera också att tankpumpen fungerar.

Mvh GK
Soppa antar jag att den får för det fullkomligt stinker soppa om avgaserna. Så den går inte på alla när den e kall. Just det tokiga att det kom över en natt, eller samma dag. Gumman körde bilen på förmiddagen och på eftermiddagen så gick den såhär.

Märkt att den e lite trög att starta när den stått nu, precis som att den skulle ta in soppa eller vatten i cylindrarna, men provade idag att köra på start utan tändstift men det hände inget.

Ska nog riva av toppen ändå för att den bygger tryck direkt i kylsystemet så toppackningen är nog körd. Men det borde inte påverka detta tycker jag.

Jag som bara ville ha en enkel bil att köra med så blir det på detta viset.
Polarn hittade på att kontakten som sitter i fördelaren var lös.
plockade bort fördelaren och såg att ena kabeln var skadad så den hanade mot blocket ibland och då dog den.
Limmade dit kontaken och monterade ihop, bilen startade direkt, men nu missar den ist. Går och poffar lite då och då.
Vad kan vara strul nu då? Det var inget som fanns där innan.

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]