Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
jonasb84 skrev:kan det kanske vara luftmasse mätaren som blandar fel. Har dragit ur kontakten till den, det vart ingen skillnad på motorgången alls.mvh Jonas
jonasb84 skrev:Det är ett regina system jag har
?:-/ ??:-/

Kolla slangen till tryckgivaren (MAP) också. Sitter på staget till vänster fjäderbenstorn, slangen går till insuget.

Eller dör den av helt när du kommer till 5000? Eftersom varvräknaren fortfarande fungerar borde tändlägesgivare och slutsteget vara ok... Och högspänningsdelen av tändsystemet borde inte vara så beroende av varvtalet.
av jonasb84
Uppdatering:
har gjort rent tomgångsgivaren. har testat så den fungerar med 12v batteri den öppnar och stänger.

har spänt generator remmen

Kollat felkoder och raderat, har kört bilen någon mil efter radering av felkoder, kollade igen efter fel koder då va alla borta;)

om jag håller gasen stilla på ett varvtal så småmisständer det på vilket varvtal som helst, kan det vara biltema stiftena som spökar?

har märkt att när jag kommer till strax före 5000v/min så om jag pumpar fort ibland och gasar på så har han gått till 6100v/m och det vart lite tryck i bilen mellan 5000 till 6000v/min detta otroliga har hänt 2ggr.
Kan det ändå vara bränslefiltret.
Har inte bytt bränslefiltret än ( väldigt rostiga bultar:/)

Sparkz: den ska jag kolla :D

mvh Jonas
Användarvisningsbild
av Bäckis
jonasb84 skrev:Uppdatering:
har gjort rent tomgångsgivaren. har testat så den fungerar med 12v batteri den öppnar och stänger.

har spänt generator remmen

Kollat felkoder och raderat, har kört bilen någon mil efter radering av felkoder, kollade igen efter fel koder då va alla borta;)

om jag håller gasen stilla på ett varvtal så småmisständer det på vilket varvtal som helst, kan det vara biltema stiftena som spökar?

har märkt att när jag kommer till strax före 5000v/min så om jag pumpar fort ibland och gasar på så har han gått till 6100v/m och det vart lite tryck i bilen mellan 5000 till 6000v/min detta otroliga har hänt 2ggr.
Kan det ändå vara bränslefiltret.
Har inte bytt bränslefiltret än ( väldigt rostiga bultar:/)

Sparkz: den ska jag kolla :D

mvh Jonas
Varför måste du kunna varva över 5000varv???
Användarvisningsbild
av Bäckis
jonasb84 skrev:Hej!
Är ny här på forumet.
Har införskaffat mig en 745a 91a, den är väldigt trött och den går inte över 5200v/m då dör bilen till varvmätaren har gått tillbaka till 4200v/min då ökar den till 5200 óch sen dör till 4200 även fast ja håller full gas..
den drar lite mycket bensin vid lugn körning över liter milen.
den orkar verkligen inget alls.. motorn låter men den varvar inte eller drar på något alls.

Har bytt :
Olja
filter
tändstift
fördelare
rotor

Ingen skillnad alls.
känns som det sitter en 20hk motor i bilen..
sen lite orolig tomgång den pendlar mellan 600-800v/min

någon som har någon aning om vad felet kan vara..

mvh Jonas
En vanlig 745:a utan turbo är inte direkt någon raket ( inte en turbo heller om man jämför mot andra turbobilar). Man får köra riktigt lugn landsvägskörning för att köra under litern. Jag hade en likadan för några år sen. Den körde jag 36 000 mil med och snittförbrukningen under dessa mil (körjournal) var 1,05l/mil.

Men jag håller med föregående, det låter som motorn inte får tillräckligt med bensin, dock måste du koppla på en klocka som du kan avläsa innefrån bilen då minskande bränsletryck troligen endast kommer vid full belastning.
Ja, jag har haft exakt samma problem fast med en diesel, det satt rostflagor och smuts i tankarmaturen. Bilen gick hur bra som helst i låga farter och upp till 80-90 men skulle man köra om eller gasa i en uppförsbacke sacka bilen och varvet ner till 2000v/m sen fick man ligga och tuffa där en stund sen gick det att axa till det tog stopp igen.
av jonasb84
bäckis: ja vill inte ligga på 5000v/m men ja ville bara kolla så den funka som den skulle.. då märkte ja att den klippte tändningen/soppan vid 5000 och hoppa igång igen vid 4200.

sen misständer den som sagt vid jämngas små misständningar och drar mycket soppa vid lugn körning.

Jag vet att den inte är någon raket:D men den går mycket sämre än andra volvo 740.
Användarvisningsbild
av Bäckis
jonasb84 skrev:bäckis: ja vill inte ligga på 5000v/m men ja ville bara kolla så den funka som den skulle.. då märkte ja att den klippte tändningen/soppan vid 5000 och hoppa igång igen vid 4200.

sen misständer den som sagt vid jämngas små misständningar och drar mycket soppa vid lugn körning.

Jag vet att den inte är någon raket:D men den går mycket sämre än andra volvo 740.
Om den drar mycket soppa vid lugn körning så är det troligen inte bränslematningen låter snarare som ett tändningsproblem.
Prova och byt spole ( om det är överslag i den kan man få väldigt konstiga fel förutom att den misständer).
av jonasb84
Den slangen är hel har kollat nu..

Har upptäckt om man gasar halvgas och mindre så går bilen upp till varvstopp men så fort jag trycker fullt så klipper den tändningen eller bränsle..

kan det vara BTR som ger för mycket bränsle vid fullgas?

mvh Jonas
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]