Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Foley
#509421
Hej, är ny till forumet och har en fråga till er...

Jag äger en S40 -98 2.0T med sprillans nytt batteri. Jag har där emot problem med starten. Den går lugnt och bra så länge är igång men när jag slår på tändningen och vrider om den så tar det upp mot 4-6 sekunder, där man kan tro att den har soppa torsk, men går eventuellt igång. Ibland kan det lukta bensin i bilen och komma tjock rök från avgassystemet. Kanske någon "chock effekt" (att den får för mycket bensin)? Som sagt har jag bytt batteri en gång nyligen. Den förra ägaren kan ha trimmat turbo trycket ( ?:-/ ) på den och har sattit på ett sport filter, kan det vara problem? Startmotorn /verkar/ vara i bra skick då den inte är slö eller sliter. Det har hänt att jag kall starta den mitt i vintras (runt -25 grader där jag bor) och den går igång omedelbart, men normallt tar det runt 5-6 sekunder.

Tack så mycket.
av juste
#509480
Gissar lite....Visar tempmätaren rätt? Tror att samma givare talar om för insprutningen om den behöver choke eller inte. Kan också vara något. Drar den mycket bensin? Är den lika svårstartad varm som kall?
av Foley
#509527
Som kall (runt -20 -25 grader) startar den omedelbart. Men du kan ha ett poäng. Vad brukar en S40 -98 2.0T dra? Själv tycker jag den ligger alldeles för högt. Ska testa det där tricket med färddatorn, att kolla tempen (chock sak).
av SaraA
#509606
Har samma problem med min. Bytte batteri i december, men den är nu och då lite slö i starten. I början blev jag orolig men den startar ju alltid på första försöket. Försöker ge den några långrundor ibland för att ladda. Är inte heller temperaturorsakat. Händer i såväl -20 som +2.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]