Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Isac
Hej har en Volvo 945 Gl -94 som motorlampan/lambdalampan lyser på. Det började en gång då jag hade tankat 30/70 etanol i bilen och då lös lampan konstant och gick ryckigt och hade sig.
Innan jag kollade felkoder så böt jag stift till nya Nkg stift har gjort rent spjällhuset och gjort rent tomgångsmotorn, samt att jag böt bensinfiltret. efter det när jag nollställde, så gick bilen väldigt ryckigt och hade pendlade tomgång. men efter ett x-antal mil gick bilen bra men fortfarande pendlande tomgång så jag böt till en fungerande tomgångsmotorn så nu varvar den som den ska. och då nollställde jag igen och nu var det att den pendlade så där igen men rättade till sig igen efter ett tag och lampan började lysa igen. Bilen i sig går hur bra som helst ingen hög bränsleförbrukning eller så, bara det att lampan lyser =/

vad ska jag göra?

Har kollat felkoder och fick 2-3-1.

Tacksam för svar

Mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
30 eller 70% etanol?
Du behöver öka bränslemängden för att köra på etanol. 30% mer på ren etanol. Lambdaregleringen fixar det till en viss gräns, men inte hur mycket som helst. Den adaptiva (självlärande) regleringen kompenserar för små skillnader, slitage, små luftläckage, lite felaktigt bränsletryck osv. Men bara inom ett visst område, blir det för mycket sätter den felkod.

231 betyder att den adaptiva lambdaregleringen får kompensera utanför sitt fönster på dellast.

Om det inte var etanol i bilden skulle jag börja med att kolla tjuvluft mellan luftmassemätaren och spjället.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Då är ju det ganska klart att det är etanolen som är boven i dramat! Precis som Sparkz säger så är det för mycket etanol för att bilens styrdator ska kunna reglera mängden bränsle (via lambdan) och därav får du en felkod! Skulle tippa på att 50/50 är max vad din bil klarar av okonverterad. Bara att tanka bensin igen och därefter nolla felkoden!

//David
Användarvisningsbild
av Isac
Haha jag har nog tankat 8-9 fulla tankar blyfri 95 och de har ju direkt inte hjälpt :P
såg i felkoden att det kunde vara läckande avgassystem och de har jag längst bak, men det kan väl knappast vara problemet?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä, inte längst bak. Läcker det före lambdasonden blir det problem.
Användarvisningsbild
av Isac
Sparkz skrev:Nä, inte längst bak. Läcker det före lambdasonden blir det problem.
Tittade nu och det var helt tätt före lambdan :|
av skruvo
Dö vet jag inte om den skall, den ska väl hamna i limp home läge tror jag. Dock har ja läst om några här som bilen dör för när dom rycker lmm. Men min 740 och min förra, hostar bara till ordentligt när jag rycker lmm. Om du rycker lmm och du ingen skillnad märker alls, tror jag din lmm är trasig tyvärr.
Användarvisningsbild
av Isac
skruvo skrev:Dö vet jag inte om den skall, den ska väl hamna i limp home läge tror jag. Dock har ja läst om några här som bilen dör för när dom rycker lmm. Men min 740 och min förra, hostar bara till ordentligt när jag rycker lmm. Om du rycker lmm och du ingen skillnad märker alls, tror jag din lmm är trasig tyvärr.
nä min rycker liksom hostar :|
Bensinpriser v2

24.39 här nu för diesel. 21,09 h&au[…]

Om du läser tidigare i tråden så […]

Hittade ett (1) begagnat däck med 5mm mö[…]

Re: 740 lambda

Har du gått över vakuumslangar och koll[…]