Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
Har haft denna bil i 1 år, motorstyrnings lampa tändes efter 5 månader men har inte haft möjlighet att kolla koder.
Lossat batteri+ och på så sätt nollat koder o lampa men lampan tänds efter ca 5 mils körning.
Bytt lambda sonder(till biltema) men nu tänds lampan efter 1 mil. Fick hem kabel o mjukvara Vol-fcr 1.3 och läst ut dessa felkoder.
EFI-552 Missfire with catalytic converter damage cylinder 2
EFI-555 Missfire with catalytic converter damage cylinder 5
EFI-545 Missfire with TWC damage from at least one cylinder
EFI-212 Front heated oxygen sensor (HO2S) signal
EFI-452 Misfire emission level cylinder 2
EFI-453 Misfire emission level cylinder 3
EFI-543 Missfire emission level from at least one cylinder
EFI-153 Rear heated oxygen sensor (HO2S) signal
EFI-455 Misfire emission level cylinder 5

Nya stift,tändkablar,rotor o förd.lock för 3 månader sedan
Vad åstadkommer felkod EFI-552? är EFI-452 ett resultat av kod EFI-552? felen EFI-212 o 153 beror det på Biltema?

Bensin förbrukningen är i bästa fall på 1,5l/mil landsväg och mycket lugn körning. Vad är normalt för denna bil vad gäller förbrukning.
Har tidigare legat på 1 liter /mil landsväg detta är lite högt tycker jag, har hört sägas att dom skall ligga på 0,8-0,9 landsväg.

Hoppas nån kan hjälpa mig med tips på vad som skall göras
Många tack på förhand.
Apersson
Senast redigerad av 2 Apersson, redigerad totalt 0 gång.
av jordanson
Jag har aldrig fått biltema-sonderna till att fungera tillfredställande...
I med en gammal original, så fungerar det iprincip alltid !
Helst monterar man in en ny original men dom e så himla dyra.

Du får nog bort en hel del av bränsleförbruket med dom men misständningarna har jag själv åxå huvudbry med.

Jag hör av mej mer i ärendet.
av Apersson
Tackar.
Men som sagt vad är fel, misständningarna måste ju bort för att det hela skall funka bra, risken är väl att katalysatorn har åkt upp till avgashimlen.

Apersson
av Apersson
Har sökt på forumet och hittar inte direkt nån bra förklaring på felsökning som passar in på mina felkoder.
Jag hoppas att nån har ork att titta på min felbeskrivning och ge mig förklaring på vad som orsakar dessa koder.

Jag tänker byta tändkablar,stift,rotor,fördelarlock till icke biltema, för att se om det är överslag på dessa. Även byta lambdasonder men dessa är väl inte troligt att dom orsakar misständning, men därimot avgasvärden och högbensinförbrukning, även kat skall bytas.
Hoppas att nån orkar titta på detta och ge mig svar i någon form.

Många tack på förhand
av *pettson*
Eftersom lampan tänds efter bara 1 mil med biltema sonderna (framförallt sond 1) så är det ju ett tydligt tecken på att du inte får till adaptionen. När du fått till adaptionen så bränslevärdena blir rätt ja då slutar ju också bilen att misstända.
Så börja med sonder. Ett tips är ju faktiskt att åka och lämna tillbaka sonderna och förklara att dom trots lista inte passar rent elektriskt på bilen dom anger. På så sätt skaffar dom andra saker som verkligen fungerar enligt listan, och du slipper svära över att lagt ut pengar på nåt som inte fungerar till just din bil. Det här betyder inte att du måste lägga dom svenska priserna på sonder heller. Ta reda på ditt fabrikat och orginalnumret (inte volvos nummer) så ser du till att beställa det ifrån t.ex England. Tar några dagar att få hem men till ca 1/3 av svenskt pris som bonus.
av Apersson
Som vanligt har du rätt Pettson, fick hem givarna idag från England beställde i onsdags.
Blir inte montage av givare föränn i mitten slutet av veckan, skall ut o jobba.
Hoppas det är detta som är felet så jag kan avsluta denna tråd.

Apersson
av *pettson*
Apersson skrev:Som vanligt har du rätt Pettson, fick hem givarna idag från England beställde i onsdags.
Blir inte montage av givare föränn i mitten slutet av veckan, skall ut o jobba.
Hoppas det är detta som är felet så jag kan avsluta denna tråd.

Apersson
Har handlat mer än en givare och mer än en gång där.. :wink:
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??