Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
isak skrev:gott råd till er som har de där tankarna! skaffa en liten drivmedel snål bil alternativt stanna hemma så trafiken flyter någorlunda!
Isak
Svårt det där, kör mestadels i Sthlm där 30 km = 50 km, 50 =70, 70 =90, 90 = 115 dessutom med ganska många "påverkade" bilister, bilister som SMSar, dricker kaffe, sminkar sig, mm. Jag vill sitta i en relativt säker bil när jag rör mig och då är inte en Daewo Matiz en höjdare. Jag ser inte heller något motsatsförhållande mellan stor bil och ekonomisk körning. Men en notering (fördom) jag har är att små skitbilar kör som tjyvar oftare än till exempel V70 förare ! Oups. Typ små skåpbilar oftast vita och med någon text på sig typ Rör###, El####, Schackt#####, BUD#####,Måleri####, med förare som håller på att boka nästa jobb i mobilen.
Nu får jag väl på skallen men jag skrev ju "fördom" !
Freddie
av mojja
isak skrev:gott råd till er som har de där tankarna! skaffa en liten drivmedel snål bil alternativt stanna hemma så trafiken flyter någorlunda!
Isak
:-O) :mrgreen:
av T-rex
*pettson* skrev:Ytterligare ett tips som är helt gratis är att du bara åker åt det håller vinden blåser. Medvind sänker förbrukningen väldigt bra.
:mrgreen: :mrgreen:
av PTV
Så här nyss hemkommen en sen söndagskväll från mitt arbete på akuten så fortsätter min kamp mot förspillda bensindroppar och jag måste erkänna att när trafiken är minimal så flyter denna körning betydligt lättare.Som om det inte vore svårt nog med ekonomikörningen i sig själv så är det i tät trafik aningen vanskligare när man måste planera sin körning för att undvika hastiga stop och gasökningar för att hålla någon form av trafikrytm.Nä "wissel", det går bara med parkeringsljus under dygnets ljusa timmar. :D
Ett hett tips för att få trafiken runt omkring sig att köra lugnare är att köpa en gammal taxi eller en gammal polisbil..

Hade förut en mörkröd (vet inte vad den specifika färgen heter) V70N -01 (eller var det -02!?) som hade gått som taxi.
Med dubbla antenner, fabrikstonade rutor och fast drag och inget extra i övrigt, inte stora fälgar eller någon särskild puts, utan bara hel och ren så verkade extremt många tro att det var en civil polis som var ute och åkte!

Körde man i laglig hastighet så vågade (nästam) ingen som kom ikapp köra om, ibland hade man runt 15-20 bilar bakom sig trots tvåfiligt! 8)
Riktigt roligt!
Varför det?

Det var bara komiskt, och ett förslag till TS hur kan kunde få trafiken runt sig att bli lite lugnarenär han ECO-kör!

Men av ditt svar så anser du alltså att de som kör lagligt är människor som gör det för att störa dig (som kör fort!?) och sen dessutom "känner sig stolta" över det..
Märklig syn på dina kringvarande människor i så fall.
Användarvisningsbild
av Bosa
Gjorde ett test förra veckan och sänkte hastigheten, ingen eco-driving utan farthållaren på 95 på 100-väg och 85 på 80-väg samt ingen tomgångskörning. Dock har det blivit några starter utan motorvärmare. Har inte tankat än men färddatorn visar 0,74 efter lite bykörning och har kört dryga 50 mil och det har gått drygt halv tank. Ska bli intressant att se vad den dragit vid pump, misstänker att det gått lite mer än vad färddatorn anser.
av PTV
Kampen fortsätter med en nu mindre mängd inbesparad bensin jämfört med min normala fullgaskörning.Kämpade mig en kväll förbi en lastbil på motorväg när vår hastighet vid 90km/h verkade stämma överens och omkörningen som tur var i gles trafik tog låååång tid.Men om kom jag till sist.Erkänner att jag gått över till farthållaren för att sköta det hela och som inte glömmer sig.Fortsätter med att endast använda ettan ,trean och femmans växel.Väldigt roande på ett irriterande sätt att se hur en stark motvind kan få färdatorn på ett surt humör.Ibland har denna färddator lite glädjekalkyler för sig men rent generellt så funkar den utmärkt i dessa sammanhang för att se hur fart och gas påverkar denna bränsleåtgång.
Välkommen ut i trafiken

När ni står stilla, är kylflä[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?