Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Fred skrev:Jag ska absolut fixa så att jag har en 2-polig kontakt någonstans i fronten så jag kan koppla in laddaren/skicka lite ström till bilen om samma situation skulle uppstå för mig! Jag måste bara hitta någon bra kontakt som är väderskyddad som kan sättas lite diskret i fronten.
Varför inte köpa en C-Tek och koppla in via motorvärmaren, bara att plugga in motorvärmarkabeln om du skulle vilja ladda batteriet. Förutsatt att du har en motorvärmare då förstås. :)

Hade en sån lösning på en 740 jag hade en gång i tiden, dock inte med C-Tek utan en lite större variant. Funkade riktigt bra. :)
av Fred
Jag har en Ctek men inte motorvärmare. Min tanke är att fixa en kontakt som kan användas för både laddaren och för att ge nödström om det skulle behövas. Jag vill inte fastmontera laddaren i bilen eftersom jag har fler batterier (båt och 2:a-bil) som behöver laddas. Dessutom skulle en motorvärmarkontakt inte fungera ifall man står någonstans med urladdat batteri där man inte har tillgång till 220 V.

Nej, jag tror att bästa lösningen är att ha en ren 12 V-ingång som går direkt till jord och +plinten i motorrummet. Då kan man välja att koppla in CTec-laddaren eller ren 12 V ström beroende på omständigheterna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag vill inte verka "Messerschmidt", men är det inte bättre att se till att låset på förardörren fungerar att låsa upp med nyckel om batteriet skulle ta slut? Jag menar smörja upp låset.
av Fred
Jag tycker att det framgått i den här tråden att inte alla bilar fungerar på det sättet. Tydligen är vissa bilar begåvade med funktionen att det inte går att öppna med nyckel om bilen är strömlös, välsmort lås eller inte.

Eftersom jag, redan innan jag läste denna tråd, ändå tänkt dra ned en laddkontakt till fronten så kan jag ju lika gärna se till att den går att använda även till att ge hjälpström. Enligt Murpheys lag så kommer ju låset kärva just den dag batteriet dragits ur även om min bil tillhör dem som ska kunna låsas upp ändå.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ok. Det är tydligen så som en del exemplar fungerar nu. Men jag är tämligen säker på att ingen Volvo från början hade ett system som omöjliggör upplåsning av förardörren med någon form av nyckel om den blir strömlös.
Användarvisningsbild
av hollan
dörrlåset skall fungera på alla volvo när bilen är strömlös alltså fungerar det inte så är det sönder
av NJD
Dörrlåset till min V70 fungerar inte heller så jag är extremt nogrann med att alltid se till att all belysning m.m är släckt innan man lämnar bilen. Annars sitter man snart där med skägget i brevlådan..;)
av ReKa
hollan skrev:dörrlåset skall fungera på alla volvo när bilen är strömlös alltså fungerar det inte så är det sönder
Tveksamt. För jag provade låsa/låsa upp med manuellt med nyckel när det var kräm i batteriet. När det var totalt tomt gick det som sagt inte alls. Det var bara knappen som åkte upp, men dörren förblev låst.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]