Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrdan
Jag håller på att bli galen!
Min V40 -00 behöver höjas och nya dämpare runtom är inhandlade.
Men det är stört jävla omöjligt att knacka ut den nedre bulten till stötdämparen.
Hur gör ni?
Snälla ge mig några tips... :cry: :cry: :cry:
Användarvisningsbild
av mrdan
Ja just det, jag använde våld och annat. Innan mörkret kom tänkte jag demontera hela tvärarmen, men den vill inte heller. Vad är det som händer? Muttern och specialbrickan är ok, men bulten sitter den också... Snart tar jag fram vinkelslipen.
av metalHJ
Det går alltid att lämna in en bil, men oftast till ett helt annat pris än om man har färdigheter att ordna det själv!

Lossa dämpare i sig är väl ingen större konst, problemet är ju just att saker o ting sätter sig med åren. Så funkar inte våld, använd mera våld, hjälper inte det så bli fullständigt galen och använd ilskan för att få bort skiten! Du har ju nytt som ligger, så tveka inte på att använda vinkelslipen eller tigersågen... Nu vet jag inte om det skulle hjälpa att värma, det kan ju vara så att det sitter bussningar och andra gummi/plastdetaljer som kommer smälta sönder fullständigt. Dessutom kanske du inte har sån utrustning?
Användarvisningsbild
av mrdan
Ska köpa en bågfil och såga av bultfan imorgon. Nej lämna in bilen gör jag inte, kör hellre den till skroten i så fall ;-)
Tigersåg står på önskelistan...
Användarvisningsbild
av vetten
Vinkelslipen som du nämnde tidigare är ett utmärkt verktyg att demontera fastrostade bultar o.dyl. Bara man är noga och ser upp så att man inte skadar något omkring som kablar, bromsrör osv, om du ska skära av bulten så se upp så att du inte skär i stötdämparfästet utan skär hellre i stötdämparen för den ska ju ändå kastas.
av JE Jr
Jag tog ett bågfilsblad och kapade bulten på båda sidorna av stötdämparen på min V40. Det är nåt slags standardfel att stötdämparhylsor fastnar i bultarna, och det är lika jobbigt varje gång :evil:

Lite tråkigt att slå för hårt också så man skadar länkarmarna.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]