- fre 11 mar 2011, 15:29
#508310
Världen mår tydligen inte så bra just nu och mitt i tsunamikatastrofen i medelhavet som förstört bla stora delar av den Japansk ekonomin samt infrastrukturen där ingifta bekanta till mig av Japansk härkomst inte svarar längre i telefon bestämde jag mig för att börja ekonomiköra mitt i detta elände.Bättre sent än aldrig.
Om nu färddatorn går att lita på som jag fått för mig så höll jag max 90 km/h på motorväg idag utan farthållaren inkopplad när den flexar aningen för mycket upp och ner och bränsleförbrukningen var som allra lägst nere på 7.5 dl per mil samt att jag växlade direkt från ettan till trean och sedan till femmans växel.Vid minsta pyttelilla beröring av gasen ökade naturligtvis denna siffra snabbt uppåt även vid rullande jämn fart.Normalt brukar jag elda på i max 140 k/mh så min besparing med denna körning beroende på antal mil per dag blev cirka 1.8 liter.Omräknat då i en etapp av fem dagars körning per vecka blir ju summan då ca 9 liter sparad bensin per vecka eller 36 liter på en månad fortfarande med fem dagars körning per vecka.Omräknat i rena kronor med ett bensinpris på ca 14 kronor per liter har jag då sparat in återigen ca 504 kronor per månad på denna ekonomikörning.
En ganska bra slant enbart genom att sänka farten något.Att jag sedan blir omkörd av lastbilar med släp och skapar långa köer i enkelfil bakom mig tar jag med en nypa salt när ingen j_v_l ska sabba min ekonomi inklusive den hänsynslöse Herr Reinfeldt.Så nästa steg för att undvika irritation och kanske svåra olyckor av folk som vill om är en dekal i bakrutan som talar om att min försiktiga körning beror på ett försök till ren ekonomikörning.Vad jag däremot inte lyckats lista ut är hur ofta jag behöver rensa ur motorn genom en längre och hårdare körning för att den ska må vettigt bra i längden om den nu inte redan gör detta med denna försiktiga stil !?.Återkommer med mer fakta efter några dagar för att se om mina beräkningar stämmer något sånär där nästa steg isåfall blir att inte använda t ex värmefläkt eller ACC samt att börja använda parkeringsljus istället för halvljus dagtid och byta ut de breda 17" däcken.Läste i bla Teknikens Värld för en tid sedan att genom att täcka över grillen med ett blankt och slätt material sänktes förbrukningen ännu lite till.Mitt ekonomikrig har börjat.Känn dig blåst Reinfeldt. :D
Om nu färddatorn går att lita på som jag fått för mig så höll jag max 90 km/h på motorväg idag utan farthållaren inkopplad när den flexar aningen för mycket upp och ner och bränsleförbrukningen var som allra lägst nere på 7.5 dl per mil samt att jag växlade direkt från ettan till trean och sedan till femmans växel.Vid minsta pyttelilla beröring av gasen ökade naturligtvis denna siffra snabbt uppåt även vid rullande jämn fart.Normalt brukar jag elda på i max 140 k/mh så min besparing med denna körning beroende på antal mil per dag blev cirka 1.8 liter.Omräknat då i en etapp av fem dagars körning per vecka blir ju summan då ca 9 liter sparad bensin per vecka eller 36 liter på en månad fortfarande med fem dagars körning per vecka.Omräknat i rena kronor med ett bensinpris på ca 14 kronor per liter har jag då sparat in återigen ca 504 kronor per månad på denna ekonomikörning.
En ganska bra slant enbart genom att sänka farten något.Att jag sedan blir omkörd av lastbilar med släp och skapar långa köer i enkelfil bakom mig tar jag med en nypa salt när ingen j_v_l ska sabba min ekonomi inklusive den hänsynslöse Herr Reinfeldt.Så nästa steg för att undvika irritation och kanske svåra olyckor av folk som vill om är en dekal i bakrutan som talar om att min försiktiga körning beror på ett försök till ren ekonomikörning.Vad jag däremot inte lyckats lista ut är hur ofta jag behöver rensa ur motorn genom en längre och hårdare körning för att den ska må vettigt bra i längden om den nu inte redan gör detta med denna försiktiga stil !?.Återkommer med mer fakta efter några dagar för att se om mina beräkningar stämmer något sånär där nästa steg isåfall blir att inte använda t ex värmefläkt eller ACC samt att börja använda parkeringsljus istället för halvljus dagtid och byta ut de breda 17" däcken.Läste i bla Teknikens Värld för en tid sedan att genom att täcka över grillen med ett blankt och slätt material sänktes förbrukningen ännu lite till.Mitt ekonomikrig har börjat.Känn dig blåst Reinfeldt. :D
(Här skulle det stått något bra).Men eftersom världen redan är fylld av ljushuvuden så låter jag bli.