Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freddav40
har en v40 t4 års99 och får ingen ordning på mitt lamda värde.. hc och co är helt perfekt men lamda värdet ligger på runt 1.50..har ingen lecka i avgsystemet.ingen leka i slangar.får felkod hela tiden på att en lamdasond är tasig men har bytt båda men blir ingen skillnad..sitter ni trim chip i som jag inte vet vad de är för nå om de kan göra att de blir så?...så tänkte om nån här har något förslag på va de kan vara?!
av rudarmy
högt lambda=bilen får för lite bensin i förhållande till luft!!
läckage avgasrör(ta isär på med pasta skruva ihop ordentligt) framför lambda( kolla även sprickor i grenröret!)
ev styrbox

mvh bengt
av freddav40
rudarmy skrev:högt lambda=bilen får för lite bensin i förhållande till luft!!
läckage avgasrör(ta isär på med pasta skruva ihop ordentligt) framför lambda( kolla även sprickor i grenröret!)
ev styrbox

mvh bengt

mjo men man tycker ju om de skulle va läckage i avgsrör så borde de va rätt stort för de ska bli sånna där värden..har kollat själv och lämnat in den till verkstad 2 ggr o dom hittar inget heller..men tack endå,får kicka vidare på det..
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat så att den inte tar in tjuvluft någonstans på insugssidan, testa med startgas men spreja inte på varma saker som avgasrör eller turbon och ha gärna en brandspruta i närheten, utan på alla slangar och rör på insugssidan, om motorvarven ökar vid något ställe har du ett läckage där.
av freddav40
vetten skrev:Har du kollat så att den inte tar in tjuvluft någonstans på insugssidan, testa med startgas men spreja inte på varma saker som avgasrör eller turbon och ha gärna en brandspruta i närheten, utan på alla slangar och rör på insugssidan, om motorvarven ökar vid något ställe har du ett läckage där.

jo ska kolla de igen men har haft den inne hos två olika verstäder o felsökt o grejjat men dom har inte hittat nått..brukar gå och få ner värdena om ja byter olja, hur de nu går till..men den oljan ja har i nu har bara gått 80 mil..
av rudarmy
hmm...

hur gjorde verkstaden? be dem trycktesta alla slangar, å avgassystemet med rök.
sen kan vi ju utesluta d iaf

mvh bengt

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]