PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Amarace skrev:Nog fungerar det säkert över sommaren, och kan du klarlacka blir det ju bättre, men då gäller det ju att övriga lacken är lika blank för att det inte ska bryta av för mycket.

123 är väl grön om jag inte minns fel, och den är ju känslig redan som original.

Jag har använt Biltemafärg både till bilar och målat en par moppar med det, bilarna märktes det att det var risigt, men inte så mycket (hade dom inte nog länge), men en moppe som jag haft kvar märktes det tydligt år för år, var väldigt blank och fin från början, efter 5 år var den så matt att den var nästan gråaktig (var mellanblå från början). Och då had ejag ändå målat många varv med färg och flera varv med klarlack på det.
Sist målade jag en verktygslåda (silver), för 1,5 år sedan, även den har blitt mattare.

Du har inga bilder på bilen, man blir lite nyfiken, volvotok som man är :)
Vad jag vet har Biltema sett över sina färger och skall nu ha bra kvalitet.

Mvh GK
av Amarace
Det är nåt år sedan jag använde sist (till en spoiler), då var det mycket lösningsmedel och väldigt lite pigment, så isåfall är det sedan dess dom ändrat då.
Men det är ju bra om dom fixat det :)

Edit, ser att färgen blitt ganska dyr mot förut, det tyder nog på att dom kanske förbättrat färgen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Antagligen men troligen billigare än på dom flesta ställen men jag har inte kollat prisbilden riktigt för de enda färger jag för närvarande använder är svart hammarlack och Biltemas Zinkspraygrund och den är suverän.

Mvh GK
av Holbrant
ok tackar för svar.... färg inköpt tidigare idag och jobbet börjar så fort jag bytt lameller i storgrabbens cross imorgon så han lär väcka mig med tuppen i morgon.. Ska passa på och lägga upp lite bilder på söndag.... så intresserade får se bilder på "Hulken"... så länge får ni hålla till godo med den enda bilden jag har på henne...

mvh PeterBild
av Frownlayer
annars kan du ju köpa lastbilslack, mycket billigare än billack, och går att bryta i nästan alla kombinationer.
av Holbrant
En jobbig version av magsjuka deckade mig och min familj de senaste dagarna så han ej få gjort något i helgen men ytterligare en fråga om intresse finns

Fick för ett tag sedan en inbjudan till tjolöholms classic motor utställningen
Började då fundera på att få iordning "hulken" och visa upp något nytt i stället...

Men fler är roligare än ensam har skickat en förfrågan till Niklas och Claes (de som har hand om anmälningar) om de är intresserade av en "klump" fräscha veteran -240is dvs fina bilar i bra orginalskick 75-81 självklart mindre defekter som små rostbubblor ingen fara eller om det råkat hamna en od-låda i bilen under årens lopp men bra helhet och fräscha bilar..

Vet att detta kommer bli ett uppskattat inslag speciellt bland de något yngre besökarna som i princip är uppfödda med modellen.... samt få upp ögonen att även "ful-volvon" tidiga 240is är veteraner värda att bevara...

så är ni intresserade delta kan ni väl höra av er till mig...

mvh Peter
[email protected]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]