- tis 08 mar 2011, 21:44
#507412
Jag har precis blivit ägare till en V40 2.0 med en B4204S (140 HK) och en AW50-42LE automatlåda.
Lådan har en lock-up funktion som låser momentomvandlaren mekaniskt till motorn på de högsta växlarna för att minska förlusterna som annars uppstår. Lock-up'en börjar inte att fungera innan bilen är varmkörd. Min fråga är: Är detta normalt ? Jag har talat med några verkstäder, men ingen tycks veta. Märkligt!
Lådan växlar mjukt & fint och oljan är inte missfärgad.
Jag vet inte alls hur lådan är konstruerad, men jag antar att det är någon ventil, kanske tillsammans med solenoid, som bör styra detta. Borde fungera även innan bilen kommit upp i normal driftstemp.
Vad säger ni andra här ? Funkar lock-up'en även när bilen är kall ?
Lådan har en lock-up funktion som låser momentomvandlaren mekaniskt till motorn på de högsta växlarna för att minska förlusterna som annars uppstår. Lock-up'en börjar inte att fungera innan bilen är varmkörd. Min fråga är: Är detta normalt ? Jag har talat med några verkstäder, men ingen tycks veta. Märkligt!
Lådan växlar mjukt & fint och oljan är inte missfärgad.
Jag vet inte alls hur lådan är konstruerad, men jag antar att det är någon ventil, kanske tillsammans med solenoid, som bör styra detta. Borde fungera även innan bilen kommit upp i normal driftstemp.
Vad säger ni andra här ? Funkar lock-up'en även när bilen är kall ?