Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av webbe88
Tjena har en Volvo S40 2.0T 98 som läcker olja och jag har haft den uppe och kolla under den och det ser ut som det kommer från Turbon, där lite blött på turbon och var som en liten droppe på själva turbon och undrar om det sitter någon packning vid turbon som kanske läcker eller något annat?
Det är inte så länge sedan jag byte oljereturen till turbon.
av metalHJ
Hej!

Jag har samma problem med oljeläckage... Dock har jag nog inte så mycket att tipsa med, men däremot en fråga om ingreppet att täta oljereturen till turbon som ansluter nere vid tråget. Lätt att byta? Eller något speciellt jag bör ha i åtanke?

Jag ska nämligen först och främst täta där, då jag är rätt övertygad om att det läcker där. Men tror också att det finns fler ställen...
av webbe88
Det är inte så svårt att byta oljeretur röret och kostar inte så mycket ca 600 kr för röret och packning.
Man får ha bra bits till spärrskaftet och ganska små händer för det är inte så jätte gått om plats.
av metalHJ
För att lossa turbon krävs väl ingen Nasa kompetens direkt... Lyckades du byta oljeröret, tror jag du fixar att lossa turbon utan större problem! Men där lär du få arbeta både uppifrån och nerifrån så att säga.
av metalHJ
Ahh, se det som en utmaning! ;) Det är inte varje dag man får sådana förutsättningar i garaget... Koppla fötterna till en kran med fjärrkontroll, så kan du hissa upp och ner dig själv genom motorutrymmet vid behov! Skitsmidigt :lol:
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]