Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yoakeem
Har ett litet problem som jag hoppas att någon kan klura ut till mig... Har en V40 T4 -02, precis slagit om till 14k mil, fullservad. Bilen går bra 1:an 2:an 3:an, men börjar få svårt att varva ur på 4:an. Lägger man i 5an vid full gas i 180 km/h, blir bilen totalt orkeslös, ligger kvar konstant i 180 och börjar det luta uppför så tappar jag fart, även vid full gas!! Någon som hört något liknande? Vore kul om någon kunde ge lite feedback på vad de skulle kunna vara för fel...

MVH
av yoakeem
Sugladd skrev:Min fas2 gör 210 på 4:an, inte mkt jag tillför din post men kanske kan vara spjället lr turbon som inte mår så bra.

Bara en tanke.

Mvh
Vilket bevisar ännu mer att nåt är riktigt galet.. Går de lätt upp till 210? Om du förstår vad jag menar... Känns verkligen som man plågar livet ur bilen över ~5 tusen varv på 3:an o 4:an. Vart vänder man sig med sånt här om man inte kan meka själv? Lär ju kosta skjortan o femti att lämna in o få "problemet" åtgärdat?
av yoakeem
vetten skrev:Kattfaen kanske är täppt.
Inte omöjligt, hur kontrollerar jag detta på bästa sätt? Kan det förklara att motorn har lite kämpigt att varva ur hela vägen? Det blir helt enkelt för mycket motstånd?
Kanske dags att se över ditt avgassystem, byt kat och kanske även resten av systemet till ett vassare om du vill ha bättre "flås".

Mvh GK
av S40T4
Har en 3" downpipe med kat.ersättare och med lambdasonder från en -99 T4 ligger om det skulle vara intressant. Har kanske resten av rören till avgassystemet ligger också förutom sista burken ligger också...
av yoakeem
S40T4 skrev:Har en 3" downpipe med kat.ersättare och med lambdasonder från en -99 T4 ligger om det skulle vara intressant. Har kanske resten av rören till avgassystemet ligger också förutom sista burken ligger också...
Det skulle kunna vara intressant, PMa prisidé samt om du har hela systemet liggande...
Hur funkar det att byta hela avgassystemet utan att chippa? Någon annan som har koll på vad som skulle kunna spöka?
av yoakeem
bumpar denna tråd då jag fortfarande inte fått ordning på problemet, nån som har ett hjälpande tips på var man kan börja leta? skulle en chipning göra susen tro?

Ja det var lite ofullständig information fr&a[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]