Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Runt 5% har det ju varit tidigare på bakhjulen i alla fall för Volvo AWD.
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Runt 5% har det ju varit tidigare på bakhjulen i alla fall för Volvo AWD.
Då kan man fråga sig om skillnaden i körupplevelse är så stor med AWD jmfrt med FWD under vanliga omständigheter.

Men vad vet jag...
av Lövet
Nej, inte på torr asfalt vid konstant gaspådrag. Men i kurvor och vid start känns det även på torr asfalt. Vid snö och halka känns skillnaden hela tiden.
av Steff 99
XC60D3 skrev:
Däremot finner jag det ytterst märkligt att man monterar 20" alufälgar med 45-profil på sin "Jag-kör-minsann-AWD-och-klarar-alla-vägar"-bil. Det är väl så långt ifrån rätt däckval som man kan göra på en AWD som man vill utnyttja... :roll:
Jag lovar att komma med synpunkter på detta när sommarhjulen kommer på....men det kommer att bli väldigt "City SUV ståndsmässigt"
Det ser lite futtigt ut med vinterhjulen som bara är 18" :mrgreen:
av Sharkbait
jajon skrev:
XC60D3 skrev:Så, ska man ifrågasätta valet av framdrivning på en city-SUV, så ska man väl definitivt ifrågasätta valet av 20" fälgar med 45-profil på en AWD :)
AWD handlar inte bara om framkomlighet. Det handlar också om sportighet och körglädje. Utan att vara elak så märks det att du inte kört AWD. Jag skulle faktiskt rekommendera dig en provtur!

/ j

:-)-)

StringerBell skrev:
andreas_lofgren skrev:Runt 5% har det ju varit tidigare på bakhjulen i alla fall för Volvo AWD.
Då kan man fråga sig om skillnaden i körupplevelse är så stor med AWD jmfrt med FWD under vanliga omständigheter.

Men vad vet jag...

"Vanliga omständigheter"? Ja, en FWD duger inte till mycket under vintern. Crusie control + motorväg men annars är det bara nackdelar med FWD när man även kör AWD och kan jämföra!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Nej, inte på torr asfalt vid konstant gaspådrag. Men i kurvor och vid start känns det även på torr asfalt. Vid snö och halka känns skillnaden hela tiden.
?:-/ Min AWD har inte behövt koppla in bakhjulen en enda gång under hela vår-sommar-höst. D5an jag körde innan som bara var FWD spann aldrig en enda gång under alla tusen milen på sommaren. Hur kör ni igentligen ?:-/

Inte ens på Supran som har mellan 400-500 hk har det varit några problem med att bara två hjul driver då jag inte kör i halka med den.

Ok om man börjar komma upp i spannet 700-800 hk så är det ju gott med 4wd även på sommaren med där harvar ju inga Volvo-kombi-diesel-suvar omkring.

På isväg är det ju en annan sak, där är 4wd överlägset, men på torr asfalt ska man ju ha grymma effekter eller köra värrre än Sebastian Loeb för att behöva 4WD.

Det är snarare en nackdel vid vardagskörning med AWD när greppet är bra på torr asfalt för AWDn gör bara bilen duktigt tyngre och därmed klumpigare på vägen och stjäl onödig med kraft.

Jag vänder mig mot alla som sägar att AWD är bättre hela tiden och inte har några nackdelar.

AWD är bättre ibland och har många fördelar som så väl som nackdelar.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Sharkbait
XC60D3 skrev:
Steff 99 skrev: Men vad jag vill ha fram med mina inlägg är att man köper en sämre bil, den är högre, klumpigare , drar mer bränsle. så att man köper en FWD SUV för att spara pengar ...nä du, mej lurar du inte, då hade du köpt en Dacia. :twisted:

Sämre bil än vadå?
Min nuvarande S40 2.4i drar 0.83 l/m med min blandade körning (mycket motorväg i 100 km/h)
Jag räknar med att det i varje fall inte blir dyrare att köra med samma körstil i en XC60 DRIVe.

Jag ville inte ha en V60. Jag köper inte XC60 för att det är en AWD SUV. Jag gillar designen, funktionaliteten, utrymmet och den förhöjda körpositionen och det är egentligen de enda anledningarna till att det blev en XC60. Jag skulle inte vilja kalla XC60 (och speciellt inte i R-design) för en skogsmullebil, tvärtom så accentuerar den verkligen begreppet city-SUV. Skogsmullegenren lämnar jag åt Range Rover/Land Rover. Däremot finner jag det ytterst märkligt att man monterar 20" alufälgar med 45-profil på sin "Jag-kör-minsann-AWD-och-klarar-alla-vägar"-bil. Det är väl så långt ifrån rätt däckval som man kan göra på en AWD som man vill utnyttja... :roll:

Eller är det så att det faktiskt är de som väljer AWD som vill påskina att här kommer stora stygga jag och trottoarkanter är inga problem? Fast med 45-profil lär ju inte AWD spela någon roll när det gäller trottoarkanter :twisted:

Så, ska man ifrågasätta valet av framdrivning på en city-SUV, så ska man väl definitivt ifrågasätta valet av 20" fälgar med 45-profil på en AWD
:)

Jag förstår inte hur du orkar!

Du har själv inte provat eller ägt en AWD men ändå så är du duktig att påpeka varför du har ratat AWD och varför du har just valt en FWD när du ens inte har provat en AWD.

I detta inlägget så har du tydligen hittat ngt som stör dig. XC60 AWD ägare som kränger på 20"... Tror du på fullaste allvar att man köper en AWD för att köra upp på trottoarer eller har du inget bättre att komma med!?

Din riktiga skogsmulle enligt ditt tycke Land Rover Discovery 4 kommer som standard med 19" fälgar. Så vad är problemet med att en Volvo ägaren kränger på 20"?
Användarvisningsbild
av skiffervag
Sharkbait skrev:

"Vanliga omständigheter"? Ja, en FWD duger inte till mycket under vintern. Crusie control + motorväg men annars är det bara nackdelar med FWD när man även kör AWD och kan jämföra!!
För mej har den räckt till hela vintern,och jag har långt till en eventuell motorväg,skall du veta.
En FWD behöver en förare bakom ratten också,inte en robot.Att antisladdlampan lyser när du kör genom moddsträngar eller ligger i vänsterfil på motorvägen,stör mej inte det allra minsta,snarare är det ett bevis på att system jobbar och fungerar :lol:
av Sharkbait
skiffervag skrev:
Sharkbait skrev:

För mej har den räckt till hela vintern,och jag har långt till en eventuell motorväg,skall du veta.
En FWD behöver en förare bakom ratten också,inte en robot.Att antisladdlampan lyser när du kör genom moddsträngar eller ligger i vänsterfil på motorvägen,stör mej inte det allra minsta,snarare är det ett bevis på att system jobbar och fungerar :lol:
Behöver inte alla bilar en förare bakom ratten?

Har du jämfört FWD och AWD?

Systemet jobbar? Väldigt bra när systemet stryper kraften när man skall göra en omkörning. :-)-)
av Sharkbait
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Nej, inte på torr asfalt vid konstant gaspådrag. Men i kurvor och vid start känns det även på torr asfalt. Vid snö och halka känns skillnaden hela tiden.
På isväg är det ju en annan sak, där är 4wd överlägset.

Vilken tur att vi har vinter i Sverige då :mrgreen:
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 23

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]