Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
vandenhoogen skrev:http://www.vibilagare.se/bloggar/biltes ... mest-30814

Kanske ingen briljant artikel men det är ju på ämnet:)
Kan bara hålla med, så varför är det inte standard om de är så livsviktigt? Volvo skall väl vara säkerheten själv? Dessutom skriver ju en del som har systemet att de kan göra massa andra saker (dricka kaffe, jobba, leta efter mobiler) när de kör, meningen med paketet är väl att man skall vara lika uppmärksam som alltid och att det skall vara ett hjälpmedel? men diskussionen har snarare varit, vad kan man göra istället för att köra bil och det är klart, då behöver man nog faktiskt systemet.
av Soulman
Det finns uppenbarligen väldigt bra bilförare i den här tråden men jag undrar om de skulle vilja gå tillbaka till bilar utan airbag, abs och antisladd? De behövs ju inte om man är så bra förare som ni är och det har ju förlöpt decennier utan dessa galenskaper i bilarna och det har ju gått det med. Det har väl dött onödigt många och fler är skadade för livet men vaddå! Det krävs ju inte ens ett barns förstånd för att räkna ut att systemen högst troligt räddar livet på den mest erfarna föraren med familj om man kan undvika att den mindre erfarna föraren blir hjälpt att avvärja en olycka!

Meningslös diskussion och jag förstår verkligen inte att det är nåt att vara upprörd över. Det är väl klart att Volvo inte lägger på xxk på nybilspriset av konkurrensskäl och för nåt man kan lägga som tillval och göra bättre marginal på. Faktiskt verkar det mer som att de negativa debattanterna är lite putt för att det finna andra som har råd att utrusta sina bilar som de önskar och dessutom har råd att inkludera DS!
av Hanymo
Kul att höra olika åsikter om diversupport pkt.Jag har haft detta nu i 3 år(gamla vesionen inte som xc/v/s 60.
BLIS aktiveras av de andra bliar ljus var sig strålkastare eller broms( t ex om en bil bromsar bakom dig och broms ljus hamnar i BLIS kamera så blinkar den)Det reagerar på regnet också. Således blinkar kors och tvärs.Efter ett tag så lär hjärnan sig ignorerar BLIS i allmänt. Men händer det också att det blinkar rätt:!!, jag kan leva faktist utan den trots allt.!
Lane departure piper när man byta filen utan att blinka.I början ver det kul, men jag fick stänga den efter 2 veckor pga mycket irritation av pipljudet som minskar radio, musiken, mm.Till skilnad med andra märke som korrigerar rattuslag om man råka köra över linjen.
Kollosionsvarning har reagerat fel 10 gångar av 10 gångar, alltså hel fel kalibererat trots att jag ändrat intällning flera ggr. Det reagerar på soptunnerna på vägen, bilar lång borta som minskat farten för att svänga.Kanske har det blivit bättre nu.!
Adaptiv farthållare är en pärla, vanbildande men det fungerar bra till fart över 30 km.! Det nya med fullautombrom till 0 km, bra, men är värt 18000+1800 för ytrreinfällbara spelgar om du inte väljer summem..???Dyr tycker jag. ..eller..??
Driver allert. imponerande fungerar klockrent, när man tappar koncentration, prata i mobilen, barnen,verkligen är bra.
Så trots allt skulle jag välja endast det nya med full aut stopp , inte den gamla !!
Det är bra säkerhet trots allt. Lycka till
Användarvisningsbild
av Krollspell
Hanymo skrev:Kul att höra olika åsikter om diversupport pkt.Jag har haft detta nu i 3 år(gamla vesionen inte som xc/v/s 60.
BLIS aktiveras av de andra bliar ljus var sig strålkastare eller broms( t ex om en bil bromsar bakom dig och broms ljus hamnar i BLIS kamera så blinkar den)Det reagerar på regnet också. Således blinkar kors och tvärs.Efter ett tag så lär hjärnan sig ignorerar BLIS i allmänt. Men händer det också att det blinkar rätt:!!, jag kan leva faktist utan den trots allt.!
Lane departure piper när man byta filen utan att blinka.I början ver det kul, men jag fick stänga den efter 2 veckor pga mycket irritation av pipljudet som minskar radio, musiken, mm.Till skilnad med andra märke som korrigerar rattuslag om man råka köra över linjen.
Kollosionsvarning har reagerat fel 10 gångar av 10 gångar, alltså hel fel kalibererat trots att jag ändrat intällning flera ggr. Det reagerar på soptunnerna på vägen, bilar lång borta som minskat farten för att svänga.Kanske har det blivit bättre nu.!
Adaptiv farthållare är en pärla, vanbildande men det fungerar bra till fart över 30 km.! Det nya med fullautombrom till 0 km, bra, men är värt 18000+1800 för ytrreinfällbara spelgar om du inte väljer summem..???Dyr tycker jag. ..eller..??
Driver allert. imponerande fungerar klockrent, när man tappar koncentration, prata i mobilen, barnen,verkligen är bra.
Så trots allt skulle jag välja endast det nya med full aut stopp , inte den gamla !!
Det är bra säkerhet trots allt. Lycka till

Tråkigt att du har så mycket strul med Blis och kollisionsvarningen, låter verkligen som du drabbats av ett måndagsexemplar. Har du uppgraderat mjukvarorna?
Användarvisningsbild
av Gurra82
Soulman skrev:Det finns uppenbarligen väldigt bra bilförare i den här tråden men jag undrar om de skulle vilja gå tillbaka till bilar utan airbag, abs och antisladd? De behövs ju inte om man är så bra förare som ni är och det har ju förlöpt decennier utan dessa galenskaper i bilarna och det har ju gått det med. Det har väl dött onödigt många och fler är skadade för livet men vaddå! Det krävs ju inte ens ett barns förstånd för att räkna ut att systemen högst troligt räddar livet på den mest erfarna föraren med familj om man kan undvika att den mindre erfarna föraren blir hjälpt att avvärja en olycka!

Meningslös diskussion och jag förstår verkligen inte att det är nåt att vara upprörd över. Det är väl klart att Volvo inte lägger på xxk på nybilspriset av konkurrensskäl och för nåt man kan lägga som tillval och göra bättre marginal på. Faktiskt verkar det mer som att de negativa debattanterna är lite putt för att det finna andra som har råd att utrusta sina bilar som de önskar och dessutom har råd att inkludera DS!
Jag bara citerade att en del kunde dricka kaffe, leta efter mobilen, jobba i bilen och inte behövde köra bil, för det gjorde tydligen bilen själv, hurvida det är säkert eller ej, vad vet jag! Man kan ju inte ha som argument när man köper ett DS paket att man skall göra ännu mera andra saker än att just köra bil än vad man gjorde innnan man hade DS paket, utan att paketet skall vara ett hjälpmedel och utgångspunkten är att man fortfarande skall vara "lika" skärpt, som innan man hade DS. Det var som sagt inte jag som skrev att man kunde göra en massa andra saker än att köra bil

Hur vida jag hade råd att utrusta min bil med DS eller ej, ja visst har man en budget, men titta i ditt fall. Du köpte en T4 med en massa lull lull, som jag inte ville ha, Jag köpte en diesel bil, som i och för sig inte finns i sortimentet idag, slutpris kan nog vara densamma. Så visst hade jag haft råd, och man ser utifrån vad du köpt, men det hade blivit på bekostnad på motor, och då tar jag hellre min motor än din.
Användarvisningsbild
av PaNi
Har fått för mig att plastbiten i grillen finns där enbart för att visa grannarna eller kollegorna att kolla på mig jag hade råd...för tekniskt sett måste det ju gå att gömma radarn bättre tycker jag...?? Ford har ju också blis men de syns inte alls på samma sätt...??
Aha, är det därför! Måste tänka på att backa in bilen på garageuppfarten i fortsättningen så grannarna inte missar att jag hade 18000 över :-)
Användarvisningsbild
av Gurra82
PaNi skrev:
Har fått för mig att plastbiten i grillen finns där enbart för att visa grannarna eller kollegorna att kolla på mig jag hade råd...för tekniskt sett måste det ju gå att gömma radarn bättre tycker jag...?? Ford har ju också blis men de syns inte alls på samma sätt...??
Aha, är det därför! Måste tänka på att backa in bilen på garageuppfarten i fortsättningen så grannarna inte missar att jag hade 18000 över :-)
Ja eller så tänker man som jag, hur kan man vara så "korkad" så man förstör sin nya bil med att sätta dit en plastbit i fronten, och dessutom betala 18000 för den
av mojja
Soulman skrev:

Jag är en av dom negativa debattörerna och hade kunnat köpa nästan 2 st fabriksnya v70 t4 r-design för dom pengarna som min kommande xc60 kommer att kosta.

Har skrivit det innan och skriver det igen det enda som verkligen är något att ha i driver support pkt är accn resten är bara irritationsmoment i bilkörningen och hjälpmedel för folk som är för dumma att fatta beslut själva.

Lane departure fungerar som det vill ibland piper den och ibland håller den tyst när man korsar mittlinjer, blis fångade inte ens min uppmärksamhet då jag långt innan den varnade registrerat bilarna i mina backspeglar och visste att dom fanns där. kollisonsvarningen lyser upp i vänstra hörnet på vindrutan precis som att jag inte visste att det finns en bil framförmig hade jag tittat igenom sidorutan och filosofierat hade jag ändå inte sett den irriterande varningen och inte heller bilen framför mig.

Dags att ta en kaffe funktionen är ju om någon gjord för underutvecklade människor som inte själva har hjärna någ att inse att fan jag borde inte leta efter telefon,torka snoriga ungar,sminka mig,köra 14 timmar i sträck utan att stanna och vila, eller åka in på en parkeringsficka och utföra dessa saker.

Folk som ändå sitter och smsar,letar efter telefon,sminkar sig kommer inte sluta med detta bara för att det kommer upp en kaffekopp i menyn :evil:
av Steff 99
Det är bara de som inte testat detta i praktiken som fördömmer och förlöjligar dessa hjälpmedel.
Ta och tala med din säljare så kanske han kan skicka dej till Göteborg och Torslanda på en dag med Volvo, där du får testa.
Efter att du varit där så kommer du att försöka glömma det du skrivit ovan !
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]