Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 945GL '94, problemet är att höger framhjul drar åt höger, speciellt när man bromsar. Den har även börjat tjuta när man svänger och ibland när man bromsar.
Är det så enkelt att det är bromsen som är kass och på vilket sätt isf? Iom att den drar även när man inte bromsar så tycker ju jag som är en fullständig nybörjare gällande bilar att det inte borde vara bromsarna, men vad vet jag...?

Någon som vet? (dum fråga det också)
prova att bromsa snabbt och hårt. då kan de vara en bussning som är kass!
rycker det till höger om du bromsar hårt?
volvo944gl skrev:rycker det till höger om du bromsar hårt?
Ja, ju hårdare jag bromsar desto mer drar den.
sicnarf skrev:Misstänker anligande broms vänster fram eller bak.Lyft upp det hjulet och känn på det.Sen får du motionera kolven.
Alltså inte att höger fram bromsar för lite utan att någon på vänster bromsar för mycket? Antar att det 'ska' kännas tyngre att vrida på det hjul som det är fel på isf?
Ska kolla detta senare!

Tack!
Japp, vänster fram är trög som fan, har börjat tjuta ännu mer när man bromsar men även när man svänger kraftigt numera :( Styrningen känns även väldigt ostadig men det är ju kanske en given följd av dåliga bromsar..?
Så då har jag tre frågor:
1. Vad är det för fel?
2. Hur åtgärdar jag det?
3. Vad snackar vi om för pris på fråga 2?
Vänligen!
Hej.

Om V. fram går trögt ligger ju bromsen på där.
Det kan orsakas av, dels att bromsklossen rostat fast så den inte släpper som den ska.
Detta är nog den vanligaste orsaken.
Ev. har glidbulten för oket kärvat.

Sedan kan bromskolven /kolvarna rostat så de går trögt, då släpper heller inte bromsen.

Om du kört en längre tid med detta har förmodligen bromsbelägget blivit utslitet på V. fram och då är det bara H.fram som tar när du bromsar och därav drar den snett.

Du får inspektera hur det ser ut på V. sida.
Möjligtvis har bromsskivan tagit skada, djupa repor eller slagit sej p.g.a. överhettning.
Skulle detta vara fallet bör du byta skivorna på bägge sidor.

Prisbilden är svår att säga beroende var det är som orsakat felet.

Är det bromskolven som rostat fast bör du skaffa renoverade utbytesok om du inte är van mek. Fråga på Volvo.
Det är lite svårt att råda dej till hur du ska göra då du, som du skriver, är nybörjare på bilar, men om du vill försöka att själv ta dej an jobbet så hoppas jag att du kan få relevant hjälp på detta forum om det blir problem.
Sign. volvo944gl har ju också skickat ett par bra länkar som kan vara till hjälp.
Ingen fråga är för dum att ställa här, åtminstone inte om man är nybörjare bara man kan beskriva problemet förståeligt.

Funderar du på att låta en verkstad göra jobbet kan du ju få ett kostnadsförslag före.

//MVH. tuxedo
Senast redigerad av 1 tuxedo, redigerad totalt 0 gånger.
Vart på besiktningen och fick givetvis underkänt.
Bromskivan på VäBak är nästan helt slut.
Sen är det ju strul där fram; "2.Färdbroms bromskraftfördelning, fram, bromsverkan ojämn"

Bromsvärden:
VäFr: 2,0
HöFR: 3,0
VäBa: 1,8
HöBa: 2,0

Gör detta att någon kan precisera problemet? Har fått försämrade mek-möjligheter på sistone och drar mig för att skruva isär bromsarna mer än nödvändigt. :( Kan tillägga att det tjuter mindre men drar mer nuförtiden, framhjulen lutar och sliter på insidan.
Vänligen, KG

Det 'r bra om du trivs med att tvätta så[…]

Bensinpriser v2

Dom har redan börjat ställa in flyg och […]

Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Re: 740 lambda

TJABBA! Jag har fått felkod 2-2-1 på […]