Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dickan
hejsan. har en 960 med automat. 91a & stora motorn om det spelar roll. när ja lägger den i frammåt växlel så har de nbörjat ta upp till 10 sec innan den lägger i växel vilket är ganska störigt. men backen funkar fint på 1 sekund. vad kan detta vara?

mvh
Användarvisningsbild
av Odin
Kolla oljan.
Det är en sticka med en gul "hatt" som sitter låååååångt ner på förarsidan av växellådan.

(O
av Dickan
ja får kolla på det. men verkar ju skumt om det "bara" är oljenivån.
Användarvisningsbild
av Odin
Dickan skrev:ja får kolla på det. men verkar ju skumt om det "bara" är oljenivån.
Har du tur så är det oljenivån.
Jag har råkat ut för samma sak. Den driver bakåt men inte framåt. Fyllde olja till rätt nivå, sen fungerade det.

/ O
av Dickan
Hejsan.. nu är lådan spolad och nivån är ok samt fin och röd.

dock så är mitt problem kvar...

5 sekunder för alla frammåt växlar o "gå in" men backen kommer direkt som den ska göra.

vad kan detta bero på mer än oljan vilket det inte är.

mvh
av södergård
Jag har läst att många har problem med växellägesgivaren på dessa bilar. Bara ett tips. Annars är det ju lämpligt att läsa felkoderna. Eventuellt har du blinkfunktion under huven?
av södergård
Vid närmare eftertanke så låter det som någon typ av tryckventil i lådan som kärvar. Men det är endast en gissning.
av Dickan
jag har kollat koderna det gjorde de även på verkstaden när de bytade oljan men hade inte svar på varför det tar så lång tid för den och "vakna" när man lägger den i D
av Dickan
inga ideer? borde ju vara möjligt o lösa detta? eftersom den nu funkar frammåt o går som den ska så måste de vara något skit fel? finns det inga relä som kan vara kassa?
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]