Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Uppdatering: 4/3

2.5h förberedelse inför lack med bl.a rengöring av kaross och verktyg. Det hela slutade med att jag fick kassera alldeles för mycket färg för vad jag har råd med. Klantskallen använde samma glassögon som när växellådan blästrades, kunde alltså hitta blästerkorn i färgen jag tillrett ;) Så nu är hela garagehelgen bortom intet, behöver färg och piprensare till lacksprutan!

Provytan

Bild

Bild

Bild

Lådan blästrad

Bild
Den verkar att sitta fast ? Själva drivaxeln lossar ifrån inre knut, men jag vill ha ut den komplett med inre knut. Det är en 965 ambulans med multilink 2, och det ser ju precis ut som på din bil. Kan nämna att jag har aldrig tidigare ägt någon volvo så man känner dom inte så bra ännu.
Vi håller på med ungefär samma jobb. Jag rostlagar under bilen där den är förlängd med 80 cm. Kör du med Biltemas polyuretanfärg under ? Om du ska ta bort rost från lösa detaljer så går det att använda saltsyra. Har testat det för länge sedan och rosten bara kokar bort, men det STINKER nåt fruktansvärt så man måste hålla på ute. Själv kör jag detaljer i glasblästerskåp, lägger sen på washprimer (pga att vissa delar har zink kvar) och därefter svart Pansarol ifrån Nordsjö. Det absolut viktigaste skitjobbet är att i slutändan DRÄNKA hålrum och innerskrymslen i balkar och dylikt med Tectyl ML eller Dinitrol ML. Jag brukar samla 20-30 st. 1,5 liters mjölkpaket och klippa av toppen på dom, sedan ställer man dom under bilen där det rinner ifrån hål och dylikt så att man kan återanvända rostskyddet. Plast på golvet är ett måste, och gärna med tidningar före plasten så att om det går hål på plasten så kan tidningarna suga åt sig. Det är ett helvetes slabbande men ett måste om inte rosten ska börja innifrån igen.
Har svårt å tro att drivaxeln lossnar från knuten då det är i princip är omöjligt utan press.. menar du kanske att den glappar?
Hur som helst så sitter inte drivaxelknuten fast i klumpen. Det kan hända att du får bända/bryta/banka lite runt om för att den ska hoppa ur. Själv använde jag mig av mejsel och knackade "försiktigt" runt om, tillslut for den ut!

Saltsyra funkar jättebra som du säger! Anledningen att många helst inte använder den syran är för att den innehåller salt, alla vet väl vad det gör mot plåt, men det är ingen fara om man rengör noggrant med vatten!
Fosforsyra som jag använt mig av har inga direkt nackdelar, förutom priset och tillgången, fördelen är att syran skapar en fosforhinna som skyddar mot rost.

Primern är biltemas epoxi för metall (finns ej längre), färgen är deras polyuretan, och klarlacken är deras polyuretanlack.

Är Pansarol motsvarigheten till hammarlack? Hammarlack har ju tendens att spricka och krakulera vid stenskott.

Har först kört elektrolys och sedan bläster! Om du läst tråden? så hade du sett detta =)
Jag kommer själv också att dränka bilen i hålrum. Använder mig av plastförpackningarna som godiset till mataffärerna kommer i.

Kul med fler som låter bilen vara överst ;)
Hej.
Jag kanske har grader på splinsen och därför går den inte att dra ut :shock: Finns det inte ens något spår för låsring i änden på din splinesaxel ? Någon tidigare ägare till din bil har kanske reparerat diffen och sen glömt montera låsringarna ? Min slungdiff fungerar inte och oljan verkar lukta lite bränt, tyder på hård körning och en gammal ambulans har ju inte direkt "söndagskörts". Det finns dock inga som helst oljud bakifrån.

Pansarol är inte som hammarlack och den flisar sig inte. Hammarlack är totalt värdelöst på en bil. Pansarolen är underbar att penselmåla med, ytan blir väldigt glatt och fin, men sen hur den funkar i längden återstår ju att se.

Produktlänk: http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=185

Har själv funderat på polyuretan då det verkar vara en bra färg i sig men efter att ha läst diverse varningar för isocyanater så skippade jag den. Man måste ha friskluftsmask då inga vanliga masker fungerar mot isocyanater, alternativt måla ute i storm...

Ett tips.. :idea:
Dom på rambalken skruvade plåtkonsollerna (bak) som stötdämparen går igenom blir ju smockfulla av skit så jag tänkte köpa någon lämplig gummibälg och limma fast den i hålet på konsollen, sen när stötdämparen är monterad så sätter man ett kraftigt buntband eller slangklamma och klämmer fast bälgens nederända runt stötdämparen. Man får också göra ett litet vattenavrinningshål i bälgen. Konsollen kittar man så att det blir tätt mot rambalken, men man lämnar nederdelen okittad så att vatten kan rinna ut. Nu borde det inte fyllas på med lera och skit i utrymmet. Mina var ju homogena med skit !!

Jo det är kul att renovera och få nåt resultat, men det är ett jäkla jobb med allt.

/Gnistan
Min bil är endast skruvad av Volvo, innan mig ;) Kan garantera dig att det inte är någon låsring som håller fast drivaxelknuten mot klumpen. På Volvo kan du få en utskrift av hur delarna sitter, alternativt skaffar du Vadis!
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 21
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Jämför med andra bilar som är samma[…]

Måste vara fel modell av fjäderben. Kan[…]

Dina lyktor är sönderbrända på[…]

:-) Grattis! Vad blir det nu då? :-) ID[…]