Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå där, har en 850 (-95) som gått fint och bra sen jag köpte den för ett drygt år sen. Nu har den börjat hacka ordentligt. Som sagt den går mycket ojämnt och dör utan extra gas. Även lite svårstartad senste gångerna men har inte kört den så mycket sen det började strula för några veckor sen. Efter att ha surfat runt på forumet får jag fram lite olika teman om vad det kan vara som kärvar. Det verkar t ex kunna vara spjällhuset, insprutning, lufttillförsel (för mycket/för lite) alternativt lambdasond.

Dagen innan bytte jag oljan till besiktningen och vad jag vet gjorde jag det i stort som man bör. Däremot spillde jag en del olja vid påfyllning som runnit ner mellan insprutsventiler och påfyllnadslocket. Frågan är om det kan ha ställt till något? Nedanför (mitt i motorn) sitter någonting som jag inte vet vad det är. Ser ut att ha nån mätfunktion. ??:-/ Kan den ha blivit satt ur funktion av oljan?
Volvo 855, 1994, automat. Lite hög tomgång. Kan gå upp till ungefär 1.000 - 1.300 på varvräknaren. Hr legat stabilt på runt 800. Felorsak? Har ej bytt luftfiltret på jättelänge.. Har startat bra i vinter trots 10 grader minus. Står ute året runt. Besiktning i fredagd (18/2-2011) Helt klart papper. Inga anm. Inget fel på co, lambda eller annat. Förslag mottages gärna! Inte något större snille på bilar, så håll det på "idiot-svenska" -;))
nikongubben skrev:Volvo 855, 1994, automat. Lite hög tomgång. Kan gå upp till ungefär 1.000 - 1.300 på varvräknaren. Hr legat stabilt på runt 800. Felorsak? Har ej bytt luftfiltret på jättelänge.. Har startat bra i vinter trots 10 grader minus. Står ute året runt. Besiktning i fredagd (18/2-2011) Helt klart papper. Inga anm. Inget fel på co, lambda eller annat. Förslag mottages gärna! Inte något större snille på bilar, så håll det på "idiot-svenska" -;))
Byt lyftfiltret till att börja med och gör sedan enligt nedan.

Gör startgastestet.

Spruta startgas på vacuumslangar, insugsslangar, spjällhus samt insugsgrenrör om motorvarvet går upp har du hittat en läcka eller läckor.

En annan felkälla kan vara tomgångsregulatorventilen som kan kärva och som då måste rengöras med t.ex. bromsrengöring som löser sot bra.

Mvh GK
lakefield skrev:just det, det var ju det jag skulle göra...
Gjorde det och fick svar 121 - luftmassemätarsignal saknas/fel. Vad innebär det och vad behöver jag göra?
Rengör och kolla anslutningar samt kablage till LMM. Kontrollera LMM:s funktion. Nolla felkoderna och starta motorn och åk en sväng därefter kollar du om du har några koder igen.

Mvh GK
Kollade anslutningarna och hittade en som var lös :oops: så nu är det problemet ur vägen. Bilen går väldigt mycket bättre och felkoden kom inte tillbaks.

Däremot kvarstår en, som jag uppfattar det, ökad vibration och ojämnhet i motorgången som fortplantar sig genom avgassystemet. Det låter typ Vobb - vobb - vobb vid avgasröret.

Har fått lite dåliga avgasvärden på besiktning och hittade en annan felkod i A7 - 113 - bränslenivågivare öppen krets. Någon som har några tips om vad det senare innebär? Jag har inte uppfattat att bränslenivågivaren inte fungerar. Kan det påverka bränsletillförseln till motorn?
av *pettson*
lakefield skrev:Kollade anslutningarna och hittade en som var lös :oops: så nu är det problemet ur vägen. Bilen går väldigt mycket bättre och felkoden kom inte tillbaks.

Däremot kvarstår en, som jag uppfattar det, ökad vibration och ojämnhet i motorgången som fortplantar sig genom avgassystemet. Det låter typ Vobb - vobb - vobb vid avgasröret.

Har fått lite dåliga avgasvärden på besiktning och hittade en annan felkod i A7 - 113 - bränslenivågivare öppen krets. Någon som har några tips om vad det senare innebär? Jag har inte uppfattat att bränslenivågivaren inte fungerar. Kan det påverka bränsletillförseln till motorn?
A7 är instrumenteringen. Det påverkar endast din instrumentering. En av dom få koder i det uttaget som påverkar motorn är när man får att uppvärmningstiden är för lång. Ett termostatbyte löser den saken i det fallet.
Ok, lämnade in bilen för felsökning då det var tydligt att motorljudet ändå inte var bra. De har gjort ett kompressionsprov och får 7,5 kg på fjärde cylindern och 0 kg på den femte. Runt 13 kg på de tre första.

Verkstaden menar att ventiler bränner ibland och tror att det skulle kosta 10-15000 att laga. Något just den här verkstan inte gör dock. Verkar den kortfattade felbeskrivningen adekvat? Med en sån prislapp i det högre spannet är det knappast rimligt att satsa på. Har läst på forumet om ventiler som fastnar i öppet läge och att felet jag haft med urkopplad LMM kan leda till dåligt reglerad bensinspridning och -förbränning som sen kan påverka kompressionen men inte nödvändigtvis betyda att motorn är bortom all hjälp. Kan jag göra något mer själv för att diagnostisera mer precist. Borde det inte dyka upp någon felkod?
av *pettson*
Genom ett komptest kan man inte avgöra om det är ventiler eller ringar. Så det vore ju intressant med en korrekt felsökning för att utröna om problemet är uppåt eller nedåt. Det är inte alls så att det är speciellt vanligt med vitblockare som skadar sina ventiler. Är problemet uppåt är det ju adekvat med en utbytestopp eller iallfall bra beg topp. Är det nedåt är det billigare att hitta en hel motor.

@EmilWärn, Fungerar detta även på […]

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]