NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VXC70 skrev:kan bli kondensvatten i tanken.
Så det underhåll av värmare du menar är alltså regelbunden dränering av tanken?
VXC70 skrev:men enligt vissa här så ska de va omöjligt att de ska kunna bli fel på värmarn!
Vi är många som är rörande eniga om att det ofta blir fel på värmarna. :mrgreen:

Just när det gäller första årsmodellen av XC60 verkar det vara ett fabrikationsfel (Webasto) eftersom en mängd värmare bytts ut på garantin. Är det samma värmare på V70II?
Finns det ingen vattenavskiljare för ledningen från tanken :shock:??

Angående att värmaren har svårt att starta vid riktigt kallt väder (-20?) som nån skrev, är inte
glödstiftet (eller vad det kallas) lite underdimensionerat då? Eller "värmer" det såpass lokalt medan
dieseln strömmar förbi att man inte kan tillgodogöra sig energin från glödningen?
Isf borde man (läs tillverkaren) ju satt dit ett "glödstift" som förvärmer dieseln innan den når "tänd-glöd-stiftet" :!:.
Alternativt skulle de kunna göra en lokal återcirkulation av dieseln kring glödstiftet, tills den lyckas tända.
mikebike skrev:
VXC70 skrev:kan bli kondensvatten i tanken.
Så det underhåll av värmare du menar är alltså regelbunden dränering av tanken?

felen på en värmare skiljer från fall till fall. Värmarn går ofta när man kör en dieselbil så visst tar den stryk, och därmed fel skapas. men fel är till för att laga så det är ingen större skada. gäller inte motorgarantier osv på värmarn?....om man har sånt i försäkring osv....
Tänk positivt de felen som är lär vara barnsjukdomar och de lär va mer krångelfria när de komponenterna är utbytta. på en redan serietillverkad produkt kan senare produktförbättringar oftast ha anpassats för att passa på gamla produkter. vissa billtilverkare har problem med tändspolar och de utvecklas hela tiden nya spolar för att komma till bukt med problemet. vilket dagens generation av dessa tändspolar är lösningen på. = återstå att se men är de så är längre livslängd ett faktum.
VXC70 skrev:men enligt vissa här så ska de va omöjligt att de ska kunna bli fel på värmarn!
Vi är många som är rörande eniga om att det ofta blir fel på värmarna. :mrgreen:

ett produktionsfel är väll inget att vara rädd för om de fixas på garanti, för då lär de säkerligen sättas dit en komponent som ska hålla. ja de är webasto på v70.

En bil idag kan skilja en del emellan produktionsveckor då lösningar kan läggas in på löpande bandet. men oftast har ett flertal bilar tillverkats utan att en förbättring och verkstäderna får ta och åtgärda förbättringen.

Just när det gäller första årsmodellen av XC60 verkar det vara ett fabrikationsfel (Webasto) eftersom en mängd värmare bytts ut på garantin. Är det samma värmare på V70II?
VXC70 skrev: och därmed fel skapas. men fel är till för att laga så det är ingen större skada.
Laga = reparation, inte underhåll. Jag väntar fortfarande på exempel på underhåll?

VXC70 skrev: gäller inte motorgarantier osv på värmarn?....om man har sånt i försäkring osv....?
Motorgaranti? Försäkring, mot värmare som går sönder? ?:-/
Nu fick jag en ny värmare på garantin, men hade den överlevt denna vinter och gått sönder nästa hade jag fått stå för kalaset.
I gamla bilen drabbades jag av två värmarrelaterade reparationer, först bränslepumpen och sedan vattenpumpen. Totalkostnaden var nästan samma som inköpskostnaden för värmaren.
Nu var detta en bensin-driven värmare, som tydligen krånglar mindre än dieselvärmare.
Okalettos skrev:Finns det ingen vattenavskiljare för ledningen från tanken :shock:??
Det känns som om motorn/bränslepumpen skulle kunna ta minst lika stor skada som värmaren av att få i sig vatten? :???:

Jag var aggregatmekaniker i lumpen, det ingick i det dagliga underhållet att dränera tankarna med flygfotogen...
mikebike skrev:
VXC70 skrev: och därmed fel skapas. men fel är till för att laga så det är ingen större skada.
Laga = reparation, inte underhåll. Jag väntar fortfarande på exempel på underhåll?

Men man byter sakerna efter de går sönder de lär klassas som underhåll utav en värmare, varför byta något som fungerar? finns så mycket som kan göra att en värmare inte går.
Fräscht batteri är väll underhåll då för det är de flestas problem. kör för kort och värmarn får gå för mycket som park värmare. bekvämt men lätt att bli strömlös till slut. om man inte åker tillräckligt dagligen för att de ska laddas eller kompletteringsladda.
Sen varför haka upp sig på nått man nämt? har skrivit att komponent byte lär klassas som underhåll av en värmare för inget lär hålla för evigt i en värmare. sett hur en värmare fungerar eller? ta en titt på youtube så kanske du får en insikt i det.

Men kan hålla med att det är lustigt att de blir så mycket fel, har en eberspächer värmare bensin sen 2005 som används dagligen och inte behövt gjorts någon åtgärd på under 6 år.

VXC70 skrev: gäller inte motorgarantier osv på värmarn?....om man har sånt i försäkring osv....?
Motorgaranti? Försäkring, mot värmare som går sönder? ?:-/
Nu fick jag en ny värmare på garantin, men hade den överlevt denna vinter och gått sönder nästa hade jag fått stå för kalaset.
I gamla bilen drabbades jag av två värmarrelaterade reparationer, först bränslepumpen och sedan vattenpumpen. Totalkostnaden var nästan samma som inköpskostnaden för värmaren.
Nu var detta en bensin-driven värmare, som tydligen krånglar mindre än dieselvärmare.

maskinskada? hm...
VXC70 skrev:maskinskada? hm...
På en värmare?

VXC70 skrev:
mikebike skrev:Laga = reparation, inte underhåll. Jag väntar fortfarande på exempel på underhåll?

Men man byter sakerna efter de går sönder de lär klassas som underhåll utav en värmare, varför byta något som fungerar?
Nej, underhåll är något man utför för att slippa reparera!
Man byter t.ex. ut bromsvätskan med vissa intervall innan den absorberat så mycket vatten att bromsarna riskerar att sluta fungera. Samma sak med byte av kamrem, o.s.v.

VXC70 skrev:Fräscht batteri är väll underhåll då för det är de flestas problem.
Just det, glömde att jag fick ett nytt batteri på garantin till förra bilen, värmaren "dödade" det första. Det nya (större) batteriet har sedan fungerat i över 10 år.

VXC70 skrev:Men kan hålla med att det är lustigt att de blir så mycket fel....
Nej, det är faktiskt inte ett dugg lustigt.

VXC70 skrev:har en eberspächer värmare bensin sen 2005 som används dagligen och inte behövt gjorts någon åtgärd på under 6 år....
Då är det snart dags, men nu handlade tråden alltså om dieselvärmare som anses (ännu) mindre driftsäkra.
Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]