Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
#503780
Har i dagsläget en Volvo V70 T5 02:a och den kostar ju en del i drift även om den är kul att köra. Är ju inte annat än att man blir lite sugen på att byta till en V50 1.8F när man ser vad skatten kostar och vad etanolen kostar jämfört med bensin i dagsläget... Vi bor på "landet" så det blir ju bil så fort man ska nånstans och vi åker även en del längre sträckor då släkten är utspridd i landet.

Men frågan är hur kommer etanol stå sig i framtiden? Kommer den fortsätta va billig jämfört med bensin, kommer etanol försvinna eller vad kommer hända?
Om man byter till en V50 tex. så kommer man väl inte köra med den för alltid men om man ser på 10 år framåt kanske.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#503786
Etanolbilar kräver oftare service än bensin/dieselbilar, vilket drar upp underhållskostnaderna lite.

Det som är bra med flexifuel är ju att du kan köra på bensin om priset stiger på etanol eller om den skulle försvinna.

Gjorde en uträkning tidigare på en S80 2.5FT bensin vs etanoldrift. När man kör på etanol sparar man knappt 80 öre/mil bl. körning. Dock har jag inte tagit med den lägre skatten i beräkningen.
av MattiasD
#503816
~Kalle~ skrev:Etanolbilar kräver oftare service än bensin/dieselbilar, vilket drar upp underhållskostnaderna lite.
...andra sidan har dieselbilar ett dyrt partikelfilter som ska bytas, räkna med ungefär 1 kr extra per mil.

Bensin och diesel blir dyrare och alla alternativ behövs för att komma bort från oljeberoendet. Idag är bara etanol och biogas realistiska alternativ till oljan. Hybrider tror jag är framtiden men då ska dessa drivas av förnyelsebart bränsle som etanol.

Vad som händer i framtiden vet ingen. Men etanol kommer garanterat att finnas så länge en 1.8F rullar på vägen
Användarvisningsbild
av SvenB
#503845
Som sagt, framtiden vet man inget om. Av den anledningen är det en fördel att köpa en bil som går att köra på fler bränslen. Men jag är inte ett dugg rädd för att etanol försvinner närmaste tiden. Speciellt när man ser vad som händer ute i världen. Analytiker tror ju att om "Kadaffikrisen" blir långvarig kommer bensin och diesel tvingas höjas med 2:50/liter. Självklart kommer det att drabba etanolen också eftersom det är 15% bensin i den, men förhoppningsvis bara marginellt. Hittills har inte etanolen följt med jojo-priserna upp och ner på bensin och diesel.
av *pettson*
#503961
KKR skrev:Som sagt, framtiden vet man inget om. Av den anledningen är det en fördel att köpa en bil som går att köra på fler bränslen. Men jag är inte ett dugg rädd för att etanol försvinner närmaste tiden. Speciellt när man ser vad som händer ute i världen. Analytiker tror ju att om "Kadaffikrisen" blir långvarig kommer bensin och diesel tvingas höjas med 2:50/liter. Självklart kommer det att drabba etanolen också eftersom det är 15% bensin i den, men förhoppningsvis bara marginellt. Hittills har inte etanolen följt med jojo-priserna upp och ner på bensin och diesel.
Du tror på fullaste allvar att man inte kommer att höja E85 lika mycket som allt annat bränsle? :shock: Det skulle vara att missa en kassako, det kommer aldrig att hända. Höjs bensin och diesel hårt kommer E85 att höjas lika hårt även om det inte finns nån kris som anledning.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#503965
*pettson* skrev: Höjs bensin och diesel hårt kommer E85 att höjas lika hårt även om det inte finns nån kris som anledning.
Sorgligt, men antagligen alltför sant.
Vad som behövs är en aktör fristående från bensinbolagen som kan konkurrera med dem om biobränslen, utan att behöva ta hänsyn till priserna på petroleum. Om SEKAB startade upp lite E85-pumpar och prissatte dem lite lägre än vad ST1 gjorde, skulle vi se ett radikalt uppsving i etanol-konsumptionen.
Om ett etanol-konverteringskit skulle löna sig på ett år skulle fler bilister konvertera.
Användarvisningsbild
av CarMan
#504022
E85 kör man på om man vll värna litegran om miljön.
Då det går åt 1,3ggr bränslemängden mot bensin & att man gör ett oljabyte mellan servicerna gör att dt kostnadsmässigt är samma pris som att köra på bensin.
Användarvisningsbild
av SvenB
#504056
*pettson* skrev: Du tror på fullaste allvar att man inte kommer att höja E85 lika mycket som allt annat bränsle? Det skulle vara att missa en kassako, det kommer aldrig att hända. Höjs bensin och diesel hårt kommer E85 att höjas lika hårt även om det inte finns nån kris som anledning.
Det finns i dag inget som talar för att ditt scenario stämmer. Den 11 november 2010 höjdes Etanolblandningen senaste gången till 9.99/liter. Då kostade BF95 12,93 och diesel 12,61. I dag (27 februari 2011) kostar BF 95 13,78/lit och diesel 13,74/liter. Det är en höjning med 85 öre på BF95 och 1.13 på diesel, men Etanolblandningen kostar fortfarande 9.99/lit.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#504258
MattiasD skrev:
~Kalle~ skrev:Etanolbilar kräver oftare service än bensin/dieselbilar, vilket drar upp underhållskostnaderna lite.
...andra sidan har dieselbilar ett dyrt partikelfilter som ska bytas, räkna med ungefär 1 kr extra per mil.
Nej nej nej, det ska inte bytas på alla, bara på någon enstaka modell..

Men det har ju å andra sidan inget med ämnet i tråden att göra!
TS har en bensinare idag och funderar på att byta till en f, förstår faktiskt inte vad Diesel har med det här att göra!?!?
Att säga att det är högre totalkostnad när det gäller service på en f är väl bra information till TS då han pratar en hel del ekonomi i sitt inlägg, ellerhur!?
Oavsett om man jämför med en bensinbil eller diesel så är det ju ren fakta..

Han skriver ingenstans att han är intresserad av diesel för övrigt...
av MattiasD
#504261
Variosboy skrev:
MattiasD skrev:
~Kalle~ skrev:Etanolbilar kräver oftare service än bensin/dieselbilar, vilket drar upp underhållskostnaderna lite.
...andra sidan har dieselbilar ett dyrt partikelfilter som ska bytas, räkna med ungefär 1 kr extra per mil.
Nej nej nej, det ska inte bytas på alla, bara på någon enstaka modell..

Men det har ju å andra sidan inget med ämnet i tråden att göra!
TS har en bensinare idag och funderar på att byta till en f, förstår faktiskt inte vad Diesel har med det här att göra!?!?
Att säga att det är högre totalkostnad när det gäller service på en f är väl bra information till TS då han pratar en hel del ekonomi i sitt inlägg, ellerhur!?
Oavsett om man jämför med en bensinbil eller diesel så är det ju ren fakta..

Han skriver ingenstans att han är intresserad av diesel för övrigt...
Jag tolkade Kalles inlägg att etanolbil har högre servicekostader jmf bensin/diesel, ett påstående jag ställer mig tveksam till. Därav påpekandet om en kostnad som drabbar diesel, som de flesta inte har en aning om.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]